لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

گفت‌وگوی مرکل و پوتین درباره برجام در بندر سوچی


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت وارد بندر سوچی در جنوب غربی روسیه، شد و در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور، درباره برجام و چند موضوع دیگر با وی گفت‌وگو کرد.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترکی به همراه آنگلا مرکل اظهار داشت گفت‌وگوی دوجانبه آنها «پیش از هر چیز درباره شرایط پیش‌آمده برای برجام پس از خروج آمریکا از این توافق» بود.

از حدود ده روز پیش که دونالد ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، روسیه چندین بار بر حفظ این توافق تأکید کرده است. از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، چند روز پیش در جریان سفر محمدجواد ظریف به مسکو گفت: «منافع روسیه و چین در حفظ برجام است».

صدر اعظم آلمان نیز در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین در روز جمعه، ضمن اعلام دیدگاه مشترک دو کشور درباره «حفظ برجام» بر اهمیت رابطه با آمریکا تأکید کرد.

خانم مرکل با اشاره به اینکه اروپا «برای باقی نگاه داشتن ایران در برجام، با تهران مذاکراتی خواهد داشت» گفت: با وجود اختلاف دیدگاه‌های اروپا و آمریکا درباره برخی مسائل «که اکنون درباره برجام روی داده» نباید «اهمیت و حیاتی بودن» روابط دو سوی اقیانوس اطلس را فراموش کرد یا رابطه اروپا و آمریکا را با چالش روبه‌رو ساخت.

صدر اعظم آلمان همچنین بار دیگر به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و همچنین حضور نظامی‌اش در سوریه اشاره و از آنها ابراز نگرانی کرد.

پس از خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان ضمن تأکید بر تمایل‌شان برای حفظ برجام گفته‌اند که برای محافظت از مراودات تجاری شرکت‌های خود با ایران تمامی تلاش‌شان را به کار خواهند گرفت.

از جمله پس از رایزنی‌های رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در صوفیه، روز جمعه کمیسیون اروپا اعلام کرد که روند احیای «مقررات انسداد» را برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در ایران آغاز می‌کند.

همزمان کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز که قرار است هفته آینده برای شرکت در همایشی اقتصادی به سن‌پترزبورگ سفر کند، در دیدار با ولادیمیر پوتین، با او درباره برجام گفت‌وگو خواهد کرد.

سفیر روسیه در لندن نیز روز جمعه گفت مسکو برای حفظ برجام و بررسی مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تماس‌هایش با مقام‌های اروپایی ادامه می‌دهد.

دونالد ترامپ حدود ۱۰ روز پیش با تأکید بر اینکه حکومت ایران پس از توافق هسته‌ای نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

در مقابل، ایران نیز آمریکا را به «عهدشکنی» متهم کرده و خواستار اقدام بین‌المللی در برابر عدم پایبندی واشینگتن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوهای روز جمعه خود به جنگ سوریه، بحران اوکراین و همچنین معضل خط لوله موسوم به «جریان شمالی ۲» نیز پرداختند.

آلمان اقدام روسیه در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاکش و همچنین حمایت نظامی‌اش از حکومت سوریه را محکوم کرده و روابط دو کشور در یک سال اخیر همراه با تیرگی بود.

XS
SM
MD
LG