لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

حزب نخست وزیر هند برای دومین بار پیاپی به پیروزی رسید


شادی هواداران حزب بهاراتیا جاناتا در شهر گاندی‌نگر، مرکز ایالت گجرات، در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات
شادی هواداران حزب بهاراتیا جاناتا در شهر گاندی‌نگر، مرکز ایالت گجرات، در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات

نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات سراسری هند نشان از پیروزی حزب هندوی «بهاراتیا جاناتا»، به رهبری نارندرا مودی، دارد و به نظر می‌رسد این حزب برای دومین بار پیاپی واجد اکثریت کرسی‌های پارلمان شده است.

از هند به عنوان «بزرگ‌ترین دموکراسی جهان» یاد می‌شود و با پایان انتخابات سراسری در این کشور که بیش از یک ماه به طول انجامید، شمارش بیش از ششصد میلیون رأی از روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود پنج ساعت پس از آغاز شمارش، نتایج اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات هند نشان می‌دهد که حزب بهاراتیا جاناتا (مردم هند) تاکنون ۳۰۰ کرسی از ۵۴۲ کرسی پارلمان را کسب کرده است.

این رقم بالاتر از ۲۴۲ کرسی است که هر حزب برای دست یافتن به اکثریت پارلمان نیاز دارد.

نارندرا مودی، رهبر حزب حاکم و نخست وزیر فعلی هند که در شعارهای انتخاباتی‌اش همواره بر هند مرفه و قدرتمند تأکید کرده بود، روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «با هم رشد می‌کنیم، با هم به رفاه می‌رسیم، با هم یک هند قدرتمند و جامع خواهیم ساخت.»

از سال ۱۹۸۴ تاکنون این نخستین بار است که یک حزب در هند دو بار پیاپی اکثریت کرسی‌ها را تصاحب می‌کند.

در انتخابات پنج سال پیش که حزب آقای مودی ۲۸۲ کرسی به دست آورد، برای نخستین بار در طول سی سال بود که یک حزب واجد اکثریت کرسی‌ها در پارلمان می‌شد.

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که حزب «بهاراتیا جاناتا» در مجلس سنا هنوز به اکثریت دست نیافته است.

همچنین نتایج اولیه نشان می‌دهد که حزب «کنگره»، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت به رهبری راهول گاندی، ۵۰ کرسی به دست آورده است.

راهول گاندی یک روز پیش از آغاز شمارش آرا از هوادارانش خواسته بود که ترس به خود راه ندهند و «نظرسنجی‌های دروغین پای صندوق» آنها را ناامید نکند.

گذشته از نتایج حزبی، نتایج فردی نیز نشان از پیروزی فعلی نارندرا مودی بر راهول گاندی دارد: آقای مودی در حوزه انتخابیه‌اش، بنارس، به آسانی به پیروزی دست یافت، اما آقای گاندی در شهرش رقابتی شانه به شانه با نامزد حزب بهاراتیا جاناتا، که یک بازیگر سابق بالیوود است، دارد.

پدر، مادربزرگ و جد راهول گاندی، هر سه، نخست وزیر هند بوده‌اند.

هند نزدیک به یک میلیارد و سیصد میلیون تن جمعیت دارد و به عنوان سومین قدرت اقتصادی آسیا شناخته می‌شود.

با این حال تولید مشاغل در این کشور متناسب با ورود ماهانه میلیون‌ها تن به بازار کار نبوده و نرخ بیکاری در هند را به بالاترین میزان طی چهار دهه اخیر رسانده است.

با این حال روز پنج‌شنبه و با اعلان نتایج اولیه انتخابات، ارزش سهام در بازارهای بورس هند افزایشی چشمگیر یافت.

حدود ۱۵۰میلیون تن از جمعیت هند مسلمان است و در ماه‌های اخیر شماری از گروه‌ها و احزاب اسلامی هند نسبت به انتخاب مجدد نارندرا مودی و «حاکم شدن هندوهای افراطی» هشدار داده بودند.

در انتخابات پنج سال پیش نیز حضور نارندرا مودی در رقابت‌ها بحث‌هایی را در این کشور پدید آورد و مخالفان او از جمله به شورش‌های سال ۲۰۰۲ در ایالت گجرات اشاره می‌کردند که بیش از یکهزار کشته، عمدتا از مسلمانان، بر جای گذاشت؛ مودی در آن زمان وزیر اعظم گجرات بود.

در انتخابات اخیر نیز مسلمانان از جمله دولت مودی را متهم کردند که در پنج سال اخیر نام برخی شهرها را که ریشه‌ای گورکانی داشت عوض کرد و همچنین کتب درسی را به گونه‌ای تغییر داد که نقش مسلمانان در تاریخ هند کم‌رنگ نشان داده شود.

با این حال به نوشته آسوشیتدپرس، آقای مودی محتاطانه انتخابات را به یک همه‌پرسی درباره کارنامه دولتش تبدیل کرد و خود را به عنوان تنها فردی نشان داد که توان دفاع از کل هند را دارد.

حمله انتحاری در کشمیر هند که سه ماه پیش به کشته شدن ۴۰ مأمور امنیتی منجر شد و یک گروه اسلام‌گرای پاکستانی به نام «لشکر محمد» مسئولیت آن را برعهده گرفت نیز در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی روی داد.

هند در پی این رویداد اقدام به بمباران بخش‌هایی از خاک پاکستان کرد و از جمله گفت: «گروه‌های تروریستی هر جا که باشند آنها را می‌یابیم و به مجازات می‌رسانیم.»

هند و پاکستان، دو قدرت هسته‌ای، بر سر منطقه کشمیر اختلاف دارند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG