لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

روایت احمد منتظری از یک فایل صوتی دیگر درباره اعدام‌های ۶۷


احمد منتظری سال ۹۵ به دلیل انتشار یک فایل صوتی مربوط به اعدام‌های ۶۷ به شش زندان محکوم شد ولی این حکم اجرا نشد.
احمد منتظری سال ۹۵ به دلیل انتشار یک فایل صوتی مربوط به اعدام‌های ۶۷ به شش زندان محکوم شد ولی این حکم اجرا نشد.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری گفته است یک فایل صوتی دیگر مربوط به جلسه پدرش با مسئولان پرونده اعدام‌های تابستان ۶۷ وجود دارد ولی اجازه انتشارش را ندارد.

فایل ویدئویی سخنان احمد منتظری روز جمعه ۲۹ آذرماه در توییتر منتشر شده و مشخص نیست چه زمانی ضبط شده است.

آقای منتظری می‌گوید گروه چهار نفره که مسئول اجرای احکام اعدام‌های ۶۷ بوده، دی‌ماه همان سال دوباره به ملاقات آیت‌الله منتظری رفته‌اند و یک فایل صوتی درباره این دیدار هم وجود دارد.

مقام‌های قضایی و امنیتی حاضر در این جلسات، حسینعلی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رییسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین در آن زمان معرفی شده‌اند.

احمد منتظری می‌گوید آیت‌الله منتظری در این دیدار به هیأت چهار نفره قضایی و امنیتی گفته است چرا مطالب مهم جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ درباره جلوگیری از اعدام‌ها را به جای اینکه به اطلاع آیت‌الله خمینی برسانند، به احمد خمینی گفته‌اند. آنها نیز در پاسخ گفته‌اند «راهی جز این نداشته‌اند».

به روایت احمد منتظری، این افراد مطالب مدنظر آیت‌الله منتظری را به احمد خمینی گفته‌اند ولی احمد خمینی گفته است که «بروید [اعدام‌ها را] ادامه بدهید».

ماموران امنیتی و قضایی احمد منتظری را تهدید کرده‌اند که در صورت انتشار سایر فایل‌های مربوط به اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ از جمله فایل مربوط به جلسه دی‌ماه همان سال، باید شش سال زندان برود.

احمد منتظری مرداد سال ۹۵ یک فایل صوتی مربوط به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ آیت‌الله منتظری و برخی مقام‌های قضایی وقت جمهوری اسلامی را منتشر کرد.

در این فایل صوتی آیت‌الله منتظری از اعدام‌های آن سال در ایران به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند.

انتشار این فایل منجر به صدور حکم ۲۱ سال زندان برای احمد منتظری شد که ۶ سال آن قابلیت اجرایی داشت.

چندی پس از اعلام این حکم، رسانه‌ها گزارش دادند که با وساطت آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم و موافقت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حکم زندان احمد منتظری معلق شده است.

در آن زمان اعلام شد که وزارت اطلاعات خواستار دریافت فایل‌های صوتی در اختیار خانواده آیت‌الله منتظری شده بود ولی با این درخواست مخالفت شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این به ندرت درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان سال ۶۷ سخن گفته‌اند.

اکثر زندانیان اعدام شده در آن سال را اعضای گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب توده ، فدائیان و دیگر گروه‌های چپ گرا تشکیل می‌دادند که پیش از آن محاکمه شده و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند.

نام و تعداد دقیق اعدام‌شدگان در سال ۶۷ که بسیاری از آنها به طور گمنام در گورستان خاوران دفن شده‌اند، هنوز کاملاً مشخص نیست.

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد آنها را دست‌کم ۱۸۷۹ نفر اعلام کرده، و آيت‌الله منتظری در خاطرات خود با تأکید بر این که رقم دقیق را به خاطر ندارد، اين رقم را بین ۲۸۰۰ يا ۳۸۰۰ نفر اعلام کرده است. با این حال گروه‌هایی از جمله سازمان مجاهدین خلق تعداد اعدام شدگان را بسیار بیش از این اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG