لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

نصرالله می‌گوید حاضر است «سوخت مجانی ایران» را به لبنان بیاورد


حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، آمادگی خود را برای «ارائه مجانی سوخت ایران» به نیروگاه‌های برق لبنان، به شرط موافقت دولت لبنان اعلام کرد.

آقای نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین که شامگاه دوشنبه منتشر شد، در عین حال مدعی شد که دولت لبنان «به دلیل ترس» از تحریم‌های آمریکا «جسارت سیاسی» برای پذیرفتن سوخت از ایران ندارد.

این اظهارات نصرالله در واکنش به اظهارات اخیر جبران باسیل، داماد میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و رهبر حزب مسیحی «جنبش آزاد میهنی» لبنان است که متحد حزب‌الله به شمار می‌رود. او به تازگی از حزب‌الله و وزیر انرژی لبنان خواسته تا از ایران به لبنان سوخت وارد کنند.

اما رهبر حزب‌الله پیشتر نیز بر واردات سوخت از ایران به لبنان تأکید کرده بود.

نصرالله سال گذشته و پس از درگیری بر سر سوخت در لبنان که به مرگ ۲۸ نفر منجر شد، گفت: «در ایران به اندازه‌ای سوخت وجود دارد که کشتی‌ها پر بوده و منتظر خریدار هستند».

پس از آن گزارش‌هایی از رسیدن نفتکش‌هایی حامل سوخت ایران به سوریه به مقصد حزب‌الله لبنان منتشر شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری گفت: «قطعاً ما نمی‌توانیم درد و رنج طراحی‌شده علیه مردم لبنان را ببینیم».

اما مخالفان حزب‌الله در لبنان می‌گویند که خرید سوخت از ایران، این کشور را که هم‌اکنون نیز دچار سختی‌های بسیار است در معرض خطر تحریم‌ها قرار می‌دهد.

علاوه بر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

همچنین در ادامه تنش‌ها میان لبنان و اسرائیل بر سر میدان گازی مورد مناقشه «کاریش» در دریای مدیترانه، نصرالله بار دیگر اسرائیل را تهدید کرد.

او گفت که اگر استخراج نفت و گاز از این میدان در ماه سپتامبر و پیش از این که «لبنان حق خود را بگیرد» آغاز شود، «ما به سمت مشکل [جنگ با اسرائیل] خواهیم رفت.»

نصرالله با اشاره به توانایی‌های پهپادی حزب‌الله افزود: «ما هدفی را تعیین کرده‌ایم و بدون هیچ تردیدی به‌سمت آن می‌رویم و هر کاری نیاز باشد برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.»

او درباره اهداف مورد نظر حزب‌الله برای حمله نیز گفت: «اینجا بحث میدان کاریش یا قانا مطرح نیست بلکه بحث ما همه میادین نفتی و گازی است.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان ۲۲ تیر نیز هشدار داده بود که اگر لبنان نتواند از حقوق خود در دریای مدیترانه استفاده کند، «هیچ‌کس» دیگر نیز اجازه نخواهد داشت که از میدان‌های نفت و گاز دریایی بهره‌برداری کند.

اسرائیل عملیات خود را برای بهره‌برداری از حوزه «کاریش» با اعزام یک کشتی عظیم با اسکله استخراج گاز آغاز کرده و چندین منبع مطلع در تل‌آویو به روزنامه الشرق الاوسط گفته‌اند که لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا بر سر میادین گازی مورد مناقشه در شرق مدیترانه توافق کرده‌اند.

اما این منابع اضافه کردند که حزب‌الله و جنبش امل، دو گروه شیعه مورد حمایت ایران، از این توافق حمایت نکرده‌اند.

لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ مذاکرات بر سر مرزهای دریایی خود را از سر گرفتند، اما این روند با ادعای بیروت مبنی‌بر این‌که نقشه مورد استفاده سازمان ملل در مذاکرات نیازمند اصلاح است، متوقف شد.

لبنان در آغاز خواهان ۸۶۰ کیلومتر مربع از آب‌های مورد مناقشه بود، اما سپس یک‌هزار و ۴۳۰ کیلومتر مربع دیگر از جمله بخشی از میدان کاریش را نیز به خواسته خود اضافه کرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه المیادین و رادیوفردا؛ م.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG