لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

نتانیاهو «برای گفت‌وگو درباره ایران» به دیدار پوتین می‌رود


بنیامین نتانیاهو قرار است دوم اسفند ماه به دیدار ولادیمیر پوتین برود
بنیامین نتانیاهو قرار است دوم اسفند ماه به دیدار ولادیمیر پوتین برود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خبر داده‌است که دوم اسفند ماه با سفر به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دیدار و درباره ایران گفت‌وگو و تبادل‌نظر می‌کند.

آقای نتانیاهو این موضوع را سه شنبه، ۱۶ بهمن، در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با الکساندر وان در بِلِن، رییس‌جمهوری اتریش که به اسرائیل سفر کرده، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت «پیرو گفت‌وگویی که چند ماه پیش با رییس‌جمهوری پوتین در پاریس انجام دادم و نیز رایزنی‌های بعد از آن، ۲۱ فوریه دوباره به روسیه سفر خواهم کرد».

به گفته وی، ادامه اقدامات اسرائیل «برای پیشگیری از استقرار نظامی رژیم ایران در سوریه بسیار مهم است. ما در حوزه‌های گوناگون جلوی این پیشروی را می‌گیریم، باید به این اقدامات ادامه دهیم و از گشودن جبهه دیگری علیه خود توسط رژیم ایران در آن سوری بلندی‌های گولان جلوگیری کنیم. این محور گفت‌وگوهای من با رییس‌جمهوری پوتین است».

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه و سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه ۹ بهمن در سفر به اسرائیل، با آقای نتانیاهو در باره «ایران و وضعیت سوریه» دیدار کردند.

از آغاز حضور روسیه در سوریه در شهریور ۱۳۹۴، نخست وزیر اسرائیل با انجام چند سفر و نیز انجام مذاکرات پی‌در‌پی تلفنی با آقای پوتین، برای هماهنگی ارتش‌های دو کشور به هنگام عملیات اسرائیلی در سوریه تلاش کرده بود.

بر اساس برخی گزارش‌ها در رسانه‌های اسرائیل، از شش ماه پیش که یک عملیات هوایی اسرائیل علیه «اهداف ایرانی» در لاذقیه سوریه، به ساقط شدن یک هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن ۱۵ خلبان و خدمه آن منجر شد، مسکو به درخواست آقای نتانیاهو برای سفر به روسیه «پاسخ قطعی نداده بود».

دیدار ۴ ماه پیش بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در پاریس، در حاشیه اجلاس سران در یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول صورت گرفت، که دیدار مختصری بود.

بعد از مدتی وقفه در بمباران‌های اسرائیلی در سوریه پس از ساقط شدن هواپیمای روسی و به ویژه بعد از آنکه روسیه سامانه‌های دفاع هوایی اس‌۳۰۰ را به سوریه داد، اسرائیل در هفته‌های گذشته حملات خود را از سرگرفته است.

در پایان دی ماه ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه را هدف حملات خود قرار داده‌است.

ساعاتی پیش از آن‌که نخست وزیر اسرائیل از سفر به روسیه خبر دهد، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران گفته بود در صورت ادامه حملات اسرائیل به سوریه «تدابیر پیش‌بینی‌شده برای بازدارندگی و پاسخ قاطع و متناسب به گونه‌ای که درس عبرتی» شود، «فعال خواهد شد».

به گزارش ایسنا، علی شمخانی در دیدار با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، اقدامات اسرائیل در سوریه را «علیه ارتش و نقض تمامی ارضی سوریه و علیه نیروهای مقاومت» نامید و گفت ادامه این وضع «غیر قابل قبول است».

آن‌چه جمهوری اسلامی «نیروهای مقاومت» می‌نامد یا گروهی مانند حزب‌الله لبنان است که از سوی کشورهایی مانند اسرائیل و آمریکا «تروریستی» خطاب می‌شوند یا گروه‌های شبه‌نظامی دیگر که غرب بارها خواستار خروج آن‌ها از سوریه شده‌است.

در سخنان آقای شمخانی ماهیت «تدابیر بازدارنده» که ایران می‌تواند علیه اسرائیل به آن دست بزند، مشخص نیست.

سرگئی ریابکوف، معاون اول وزیر خارجه روسیه، ۵ بهمن در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که روسیه و ایران متحد نیستند بلکه تنها در سوریه همکاری دارند. وی تاکید کرد که امنیت اسرائیل برای روسیه در اولویت است.

سخنان آقای ریابکوف ظاهرا پاسخی تلویحی به این پرسش نیز بود که چرا سامانه‌ اس‎۳۰۰ روسیه علیه جنگنده‌های اسرائیلی فعال نمی‌شود؛ امری که حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، بعد از سفر ماه گذشته‌اش به سوریه، به آن اشاره کرده بود.

اتحاد ایران و سوریه از ۴۰ سال پیش با آغاز حیات جمهوری اسلامی در دوران حکومت حافظ اسد، برای تهران و دمشق اهمیت راهبردی یافت؛ این اتحاد در ۱۹ سال حکومت بشار اسد و هشت سال جنگ داخلی سوریه، قوی‌تر شده است.

XS
SM
MD
LG