لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

آرژانتین، کلمبیا و مکزیک؛ مقصد نخستین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکای جنوبی


سفر آقای نتانیاهو به آمریکای لاتین، بامداد دوشنبه بیستم شهریور با حضور در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین آغاز می‌شود.
سفر آقای نتانیاهو به آمریکای لاتین، بامداد دوشنبه بیستم شهریور با حضور در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین آغاز می‌شود.

بنیامین نتانیاهو به عنوان اولین نخست‌وزیر اسرائیل در هفتاد سال گذشته، از شامگاه یکشنبه نوزدهم شهریور به سه کشور آمریکای لاتین؛ آرژانتین، کلمبیا و مکزیک سفر می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند با وجود زلزله پرقدرت روز جمعه گذشته در مکزیک، و تلفات و خسارات سنگینی که وارد کرده، سفر نتانیاهو به آن کشور بر اساس برنامه پیشین انجام خواهد شد.

در عین حال به نوشته اسرائیل هیوم، هر چند نخست‌وزیر اسرائیل در این سفر به پاراگوئه نمی‌رود اما رئیس‌جمهور این کشور هوراسیو کارتس، شخصاً برای ملاقات با آقای نتانیاهو بخ بوئنوس آیرس خواهد رفت.

درگیر رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که در این «سفر تاریخی» که هیئتی سی نفره از بازرگانان و صاحبان صنایع عمده اسرائیل نیز حضور دارند، امضای یک سلسله پیمان های اقتصادی، انرژی، علمی، حوزه آب و کشاورزی میان اسرائیل و سه کشور آمریکای لایتن در دستور کار خواهد بود.

سفر آقای نتانیاهو به آمریکای لاتین، بامداد دوشنبه بیستم شهریور با حضور در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین آغاز می‌شود، و او ابتدا در مراسم یادبود کشته‌های انفجار سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس شرکت خواهد کرد.

اسرائیل همواره ایران را پشت پرده انفجار ۲۵ سال پیش در سفارت خود می‌داند اما آرژانتین ایران را رسماً در این بمبگذاری متهم نکرده است.

اسرائیل همچنین ایران را متهم بمب‌گذاری کانون همیاری یهودیان آرژانتین می‌داند؛ اتهامی که ایران از سال ۱۹۹۴ پیوسته آن را تکذیب می‌کند اما آرژانتین و پلیس بین‌الملل برای شماری از مقام‌های وقت ایران در ارتباط با این پرونده حکم تعقیب صادر کرده‌اند.

در بمب گذاری ۲۳ سال پیش در کانون همیاری یهودیان در ساختمان آمیا ۸۴ تن کشته، و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه کانون همیاری یهودیان آرژانتین ویران شد.

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است از محلی که ساختمان آمیا در آن قرار داشت و اکنون بازسازی شده، دیدار کند.

اسرائیل و جامعه ۳۵۰ هزار نفری یهودیان آرژانتین، همواره از نهادهای این کشور خواسته‌اند، در انجام تحقیقات و یافتن عوامل این بمب‌گذاری جدیت بیشتری نشان دهند.

اما یک سال و ۹ ماه پیش مرگ مشکوک قاضی آلبرتو نیسمان بازپرس ارشد پرونده این بمب‌گذاری، که خود نیز یهودی بود، بر ابهامات پرونده افزود.

آقای نتانیاهو در حالی به آرژانتین می‌رود که رئیس‌جمهور این کشور مائوریسیو ماکری مناسبات با اسرائیل را تقویت کرده تا دوران منتشنج روابط دو کشور در زمان ریاست جمهوری کریستینا فرناندز کرشنر به فراموشی سپرده شود.

به گزارش وبسایت اسرائیلی وای.نت، نظر به زندگی مخفی شماری از سران آلمان نازی در آرژانتین در پایان جنگ جهانی دوم نیز، اسرائیل و آرژانتین در سفر نتانیاهو به بوئنوس آیرس، بر سر مبادله اسناد تاریخی مربوط به نازی‌ها و دوران هولوکاست توافق خواهند کرد.

آقای نتانیاهو علاوه دیدار با خوان مانوئل سانتوس رئیس‌جمهور کلمبیا در شهر بوگوتا و نیز انریکه پنیا نیه‌تو رئیس‌جمهور مکزیک در مکزیکوسیتی، با سران جامعه یهودیان دو کشور نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

اسرائیل از تقویت مناسبات ایران با شماری از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا و بولیوی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ناخشنود بود، بویژه آنکه ونزوئلا تحت تأثیر دوستی با ایران، مناسبات دیرینه خود با اسرائیل را قطع کرد.

در زمان ریاست جمهوری کریستینا فرناندز کرشنر در آرژانتین نیز سیاست‌های این کشور تا حدی به ایران متمایل شد اما بحران‌های سیاسی داخلی آرژانتین و روی کار آمدن مائوریسیو ماکرون در این کشور کفه مناسبات بوئنوس آیرس با آمریکا و نیز اسرائیل را دوباره سنگین کرد.

بنیامین نتانیاهو پس از سفر به آمریکای لاتین، برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به نیویورک می‌رود.

سخنرانی آقای نتانیاهو در نخستین روز گشایش مجمع عمومی سازمان ملل، سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر، برابر با ۲۸ شهریور ماه خواهد بود.

آقای نتانیاهو پیشتر گفته بود، در ملاقات‌هایش با رهبران جهان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، و نیز در سخنرانی‌اش در این نهاد، بر مواضع دولت خود در مورد ایران تأکید می‌کند.

هاآرتص هفته گذشته نوشته بود، نخست‌وزیر اسرائیل دیدگاه این کشور علیه برجام، توافق هسته ای جامعه جهانی و ایران، و همچنین خطر «حضور نظامی ایران در سوریه» را برای رهبران جهان توضیح خواهد داد.

XS
SM
MD
LG