لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

موگرینی در پایان نشست کمیسیون برجام: گفت‌وگوها ادامه می‌یابد


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

نشست کمیسیون برجام با حضور وزیران خارجه ایران و پنج قدرت جهانی روز جمعه، ۱۵ تیرماه، به مدت سه ساعت در وین برگزار شد و هرچند به گزارش رویترز، به نتیجه‌ای مشخص دست نیافت اما دیپلمات ارشد اروپا بر ادامه گفت‌وگوها تأکید کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران خواند گفت: حاضران در نشسست، موافقت خود را با ادامه گفت‌وگوها و برگزاری نشست‌های آتی این کمیسیون، از جمله در سطح وزیران، اعلام کردند.

خانم موگرینی همچنین گفت که طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در جریان این نشست به خبرنگاران گفت: آنچه که در نشست وزیران «به عنوان تعهد یا اقدام مطرح شد، و الزاماً اقداماتی نیست که علناً اعلام شود» باید تا پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا اجرایی شوند.»

او تأکید کرد که تعهداتی که وزیران حاضر در نشست روز جمعه پذیرفتند «باید تا مهلت ماه اوت [۱۳ مرداد] به اجرا درآید».

آقای ظریف همچنین با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی دو روز پیش تحویل ایران شده است گفت که درباره این بسته پیشنهادی جزئیات بیشتری در نشست وزیران ارائه شده و مقام‌های جمهوری اسلامی با بررسی آنها، درباره باقی ماندن در برجام تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ایران پس از این نشست نیز در جمع خبرنگاران گفت: «براساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته، در مرحله اول ما این فرصت را خواهیم داد که این تعهدات را عملیاتی کنند.»

محمدجواد ظریف افزود: «نحوه عملیاتی شدن آن را امروز برای ما توضیح دادند، اما باید ببینم در صحنه اجرا چگونه عملیاتی می‌کنند و البته اقدامات خود را در نظر داریم که در صورتی موفق به عملیاتی شدن درست تعهداتشان نشوند، ما اقدام کنیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شامگاه پنج‌شنبه و ساعاتی پیش از برگزاری نشست وزیران، از بسته پیشنهادی اروپا برای تداوم برجام انتقاد کرده و گفته بود که پیشنهادهای اروپا خواسته‌های ایران برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را «تأمین نمی‌کند».

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت با اشاره به این که برجام مانع از توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی و همچنین «حمایتش از تروریسم در منطقه» نشد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد.

بر اساس جدولی که روز دوشنبه برایان هوک، مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می‌شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد.

در هفته‌های اخیر مذاکراتی بین ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا برای «نجات برجام با وجود تحریم‌های آمریکا» در جریان بود هر سه کشور مذاکره‌کننده با ایران ضمن تأکید بر باقی ماندن در برجام گفته‌اند که در نگرانی از برنامه موشکی ایران و همچنین اقداماتش در منطقه با آمریکا هم‌نظر هستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر چندین بار گفته‌اند در صورت ناکافی بودن پیشنهادهای اقتصادی اروپا، برجام را ترک خواهند کرد. عبارتی که صبح جمعه، پیش از آغاز نشست وزیران کمیسیون برجام نیز از سوی محمدجواد ظریف تکرار شد. با این حال ژان‌ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، از ایران خواست که به چنین تهدیدهایی پایان دهد.

«برنامه جامع اقدام مشترک»، معروف به برجام، توافقی بود که پس از سال‌ها مذاکره سرانجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسید.

بر پایه این توافق، ایران متعهد شد که در قبال رفع تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و به نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تن بدهد. آژانس در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG