لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

دیدار وزیران خارجه عربستان و قطر در حضور پومپئو «بدون پیشرفت» برگزار شد


وزیر خارجه آمریکا روز جمعه، ششم مهر، نشستی با حضور همتایان خود از هشت کشور عربی برگزار کرد، از جمله وزیران خارجه عربستان سعودی و قطر که برای نخستین بار از آغاز بحران دیپلماتیک خود حضور همزمان داشتند.

با این حال وزیر خارجه قطر بعدتر این نشست را «بدون پیشرفت» خواند.

نشست مشترک مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با وزیران خارجه مصر، اردن و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، شامل عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت، روز جمعه در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

بنا بر بیانیه کوتاه وزارت خارجه آمریکا، وزیران حاضر در این نشست بر سر «ضرورت رویارویی با تهدیدهای ناشی از ایران در منطقه» اتفاق نظر داشتند و درباره «ایجاد اتحادی راهبردی در خاورمیانه، به عاملیت شورای همکاری» بحث‌هایی سازنده داشتند.

حضور همزمان عادل الجبیر و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیران خارجه عربستان و قطر، در این نشست محدود رویدادی بی‌سابقه از زمان آغاز بحران دیپلماتیک بین دو طرف به شمار می‌رود.

با این حال وزیر خارجه قطر اندکی پس از این نشست به خبرنگاران گفت که این جلسه درباره بحران دیپلماتیک «بدون پیشرفت» بود.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همچنین با تقدیر از «تلاش‌های پرزیدنت ترامپ برای حل این بحران» گفت: «کشورهای محاصره‌کننده پاسخ مثبت نمی‌دهند.»

عربستان سعودی و متحدانش هنوز واکنشی به این سخنان نشان نداده‌اند.

بحران بین عربستان و قطر از حدود ۱۶ ماه پیش آغاز شد.

از آن زمان عربستان سعودی و سه متحدش، شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین، با متهم کردن قطر به «حمایت از ایران»، «حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده» و «تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای عربی»، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنهاست.

قطر تمامی اتهام‌ها را رد کرده و از اقدام عربستان و متحدانش در محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور به‌شدت انتقاد کرده است.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG