لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

اوپک برای برآورد بهتر تحریم‌های ایران، نشست ماه آینده‌اش را لغو کرد


نشست کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان قرار بود روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل برگزار شود.
نشست کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان قرار بود روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل برگزار شود.

نشست کمیته نظارتی سازمان اوپک و کشورهای هم‌پیمان که قرار بود ماه آینده برگزار شود، برای دستیابی به برآوردی بهتر درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین بحران ونزوئلا لغو شد.

نشست این کمیته، شامل وزیران نفت شماری از کشورهای عضو یا هم‌پیمان اوپک، قرار بود ۱۷ آوریل آغاز شود اما خالد الفالح، وزیر نفت عربستان که ریاست اوپک را برعهده دارد، روز دوشنبه ۲۷ اسفند در باکو اعلام کرد که نشست آوریل منتفی شده و اجلاس بعدی این کمیته در ماه مه خواهد بود.

نشست اصلی اوپک درباره «پیمان کاهش تولید نفت» در میانه سال و در ماه ژوئن برگزار خواهد شد و قرار بود کمیته نظارتی، با برگزاری نشستی در ماه آوریل، به برآوردی درباره آینده بازار نفت بپردازد.

خالد الفالح که برای شرکت در کمیته مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به پایتخت جمهوری آذربایجان رفته، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «برآورد آینده بازار بسیار زود است و موضوع تمدید یا لغو کاهش تولید بهتر است در نشست ماه ژوئن بررسی شود».

با این حال «کمیته نظارتی» در ماه مه جلسه خواهد داشت و به گزارش وبسایت رسمی اوپک، نشست آتی این کمیته ۲۵ مه در جده عربستان برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش، انتظار نمی‌رود در دو ماه آینده اتفاق خاصی در بازار جهانی نفت بیفتد و نیازی به نشست اعضای اوپک در ماه آوریل نیست.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان این سازمان اواخر سال گذشته توافق کردند برای بالا بردن قیمت نفت، تولید روزانه خود را تا نیمه سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

«کمیته نظارتی» مسئولیت دارد که علاوه بر ارزیابی میزان پایبندی کشورها به این توافق، از روند عرضه و تقاضای جهانی نفت نیز برآوردی ارائه کند.

این کمیته میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را در ماه فوریه ۹۰ درصد اعلام کرد که ۷ درصد بهتر از ماه پیش از آن بود.

اعضای اوپک قرار است در نشست ماه ژوئن درباره تمدید این توافق یا لغو آن تصمیم‌گیری کنند.

دولت آمریکا پس از خروج از برجام و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به هشت مشتری نفت ایران معافیتی شش ماه داد که خرید نفت از ایران را به سوی صفر شدن کاهش دهند.

این معافیت شش ماهه در ماه آوریل به پایان می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی است که ظاهرا عربستان منتظر است ببیند آمریکا چه تصمیمی درباره ادامه یا خاتمه این معافیت خواهد گرفت.

رویترز پیش‌تر به نقل از منابع خبری گزارش داده بود که دولت ترامپ در صدد آن است که پس از پایان این معافیت، حدود ۲۰ درصد دیگر از صادرات نفت ایران کاسته شود تا کل آن به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد.

تولید نفت ونزوئلا نیز بشدت در حال افت است و بنابر گزارش اوپک، تولید نفت ونزوئلا در ماه فوریه به حدود یک میلیون بشکه رسید که نسبت به ماه قبل از آن بیش از ۱۴۰ هزار بشکه کاهش داشت.

تولید این کشور در سال ۲۰۱۳ حدود ۲.۷ میلیون بشکه بود اما بخاطر عدم سرمایه‌گذاری و بحران اقتصادی، طی چند سال گذشته به طور مدام سقوط کرده است.

با این حال خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، با اشاره به اینکه «بازار جهانی فعلا با مازاد نفت مواجه است و ظاهرا تا پایان سال تولید مازاد نفت ادامه خواهد یافت» گفت: «مادامی که ذخایر انبار شده نفت در جهان افزایش می‌یابد، ما از هدف اصلی خود یعنی ایجاد توازن در بازار فاصله داریم».

دولت دونالد ترامپ بارها از اوپک خواسته است تا به کاهش تولید نفت خاتمه دهد و نگذارد قیمت‌ها بالا برود.

با این حال خالد الفالح گفت که اوپک نه از طرف آمریکا، بلکه تنها از طرف بازار تحت فشار است و تنها هدفش ایجاد تعادل در بازارهای جهانی نفت است».

به نوشته رویترز، ظاهرا سخنان وزیر نفت عربستان برای مجاب کردن آمریکا به تلاش برای کاستن هر چه بیشتر صادرات نفت ایران است. زیرا از یک سو، آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا اعلام کرد در ماه‌های آینده (سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹) بازارهای جهانی با «کسری روزانه نیم میلیون بشکه نفت» مواجه خواهد بود.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی، عربستان ۱۷۰ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود، کاهش تولید نفت داشته است.

بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، هم اکنون کشورهای عضو اوپک، منهای ایران و ونزوئلا، توان افزایش روزانه ۲.۸ میلیون بشکه به تولید خود را دارند که دوسوم از این میزان ظرفیت خالی اوپک، در اختیار عربستان است.

منابع: وبسایت اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی، رویترز و رادیو فردا / د.خ
XS
SM
MD
LG