لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

از نبرد در جبهه غرب تا جنگ در آسمان‌ها؛ مروری بر نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳


مروری بر ده فیلم نامزد اسکار؛
از جبهه غرب تا نبرد در آسمان‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:54 0:00

مروری بر ۱۰ فیلم نامزد اسکار

بامداد دوشنبه ۲۲ اسفند، پرونده سینمای جهان در سال ۲۰۲۲ بسته می‌شود و جوایز اسکار به برگزیدگان آکادمی اعطا خواهند شد.

«همه‌چیز همه‌جا به یکباره» با ۱۱ نامزدی و دو فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» هرکدام با ۹ نامزدی، صدرنشین جدول فیلم‌های منتخب اسکار برای مراسم سال ۲۰۲۳ هستند.

در رشته بهترین فیلم، ۱۰ اثر برای دریافت مجسمه اسکار رقابت می‌کنند؛ «بنشی‌های اینیشرین»، «خانواده فیبل‌من»، «آواتار۲: راه آب»، «مثلث اندوه»، «در جبهه غرب خبری نیست»، «الویس»، «تاپ گان؛ ماوریک»، «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، «تار» و «زنان حرف می‌زنند» نامزدهای بخش اصلی اسکار نودوپنجم به شمار می‌روند.

نکته قابل توجه، نادیده گرفتن فیلم‌های «نهنگ» ساخته دارن آرونوفسکی و همچنین «بابیلون» ساخته دیمین شزل در میان ۱۰ نامزد بهترین فیلم اسکار است.

فیلم «نهنگ» با وجود نقدهای مثبت منتقدان، تنها در دو رشته بازیگری و البته گریم نامزد شده و فیلم «بابیلون» هم در سه رشته فنی، در میان نامزدها قرار گرفته است.

مارتین‌ مک‌‌دونا برای «بنشی‌های اینیشرین»، استیون اسپلیبرگ برای «خانواده فیبل‌من»، تاد فیلد برای «تار»، روبن اوستلاند برای «مثلث اندوه» و دانیل کوان و دانیل شاینرت برای فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، نامزدهای بهترین کارگردانی در اسکار ۲۰۲۳ هستند.

نکته قابل توجه، نامزد نشدن ادوارد برگر برای کارگردانی «در جبهه غرب خبری نیست»، با وجود نامزدی این فیلم در ۹ رشته دیگر است. فیلمی که در تمامی رشته‌های اصلی از کارگردانی و فیلمنامه و فیلمبرداری تا رشته‌های فنی نامزد دریافت اسکار شده و البته که اهدای جایزه بهترین فیلم بین المللی به این ساخته نت‌فلیکس، بسیار محتمل است.

آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل برای «بنشی‌های اینیشرین»، برندان فریزر برای «نهنگ»، پل مسکال برای «افترسان» و بیل نای برای «زندگی»، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده‌اند. کالین فارل و آستین باتلر، برنده جایزه گلدن‌گلوب شدند، اما اگر جایزه اسکار به برندان فریز برای «نهنگ» رسید، نباید تعجب کرد؛ یک نقش عجیب که هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ درونی، ایفایش بسیار دشوار بوده است.

در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، کیت بلانشت برای «تار»، آنا دِ آرماس برای «موطلایی»، آندرا رایزبورو برای «به لزلی»، میشل ویلیامز برای «خانواده فیبل‌من‌» و میشل یو برای «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» نامزد دریافت اسکار ۲۰۲۳ هستند. به احتمال فراوان، کیت بلانشت که گلدن گلوب هم گرفت، برنده این جایزه در اسکار خواهد بود.

نکته قابل توجه در میان نامزدهای اسکار نودوپنجم، حضور یک ایرانی در فهرست بهترین فیلم‌های کوتاه است. سیروس نِشواد برای فیلم «چمدان قرمز» که محصول کشور لوکزامبورگ است، در رشته بهترین فیلم کوتاه نامزد دریافت مجسمه اسکار شده؛ فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «چمدان قرمز»، مضمونش درباره زنان ایران و تلاش آن‌ها برای به‌دست آوردن آزادیست.

دیگر سینماگر ایرانی‌تبارِ نامزد اسکار نودوپنجم، داریوش خنجی، فیلمبردار شاخص هالیوود است. آقای خنجی برای فیلمبرداری فیلم «باردو» تازه‌ترین ساخته کارگردان صاحب‌نام سینما، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نامزد دریافت اسکار شده است.

این تنها نامزدی فیلم «باردو» در اسکار امسال است.

مراسم نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در سالن دالبی هالیوود برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG