لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

نتایج یک نظرسنجی: علاقه آمریکایی‌ها به دولت اسرائیل کمتر شده است


نظرسنجی مؤسسه PEW در ماه جاری میلادی و با جامعه آماری نزدیک به ۱۱ هزار نفر در آمریکا انجام گرفت.
نظرسنجی مؤسسه PEW در ماه جاری میلادی و با جامعه آماری نزدیک به ۱۱ هزار نفر در آمریکا انجام گرفت.

نتایج یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان می‌دهد که اکثر پرسش‌شوندگان با وجود علاقه‌شان به «مردم اسرائیل»، نگاه مثبتی به «دولت اسرائیل» ندارند و نگاه‌شان به «فلسطینیان» و «تشکیلات خودگردان» نیز تفاوتی معنادار دارد.

بنابر نتایج نظرسنجی مؤسسه آمریکایی PEW که به تازگی منتشر شد، ۶۴ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند نگاهی مثبت به «مردم اسرائیل» دارند اما میزان محبوبیت «دولت اسرائیل» تنها ۴۱ درصد ذکر شده است.

بنابر همین گزارش، ۴۶ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند از فلسطینیان خوش‌شان می‌آید اما میزان محبوبیت دولت فلسطینی تنها ۱۹ درصد است.

۵۱ درصد از پرسش‌شوندگان تأکید کرده‌اند که نگاهی منفی به دولت اسرائیل دارند و ۷۱ درصد نیز بر نگاه منفی‌شان به دولت فلسطینی صحه گذاشته‌اند؛ تنها ۱۱ درصد گفته‌اند که همزمان، هم به دولت اسرائیل و هم به دولت فلسطینی نگاهی مثبت دارند.

نظرسنجی این مؤسسه معتبر آمریکایی در دو هفته اول ماه جاری میلادی و با جامعه آماری حدود ۱۱هزار نفر در آمریکا انجام شده است.

از نکات جالب توجه در نتایج این نظرسنجی تفاوت دیدگاه بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره اسرائیل و فلسطینیان است که از جمله نشان می‌دهد علاقه «دموکرات‌ها» و همچنین «جمهوری‌خواهانِ جوان» به اسرائیل کاهش یافته است.

نظرسنجی در بین دموکرات‌ها به طور بی‌سابقه‌ای نشان می‌دهد که نگاه دوسوم از آنها به دولت اسرائیل منفی شده است. علت این کاهش علاقه را شاید بتوان به نزدیکی هر چه بیش‌تر بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ نسبت داد.

در بین جمهوری‌خواهان آمریکا نیز ۶۰ درصد به دولت اسرائیل دیدی مثبت دارند.

نکته حائز اهمیت در این نظرسنجی تفاوت معنادار بین دیدگاه جمهوری‌خواهان «جوان» و «مسن» است: در حالی که ۵۷ درصد از جمهوری‌خواهان بالای ۶۵ سال نظر مثبت‌تری به دولت اسرائیل دارند، تنها حدود ۲۷ درصد از جمهوری‌خواهان ۱۸ تا ۲۹ ساله به دولت اسرائیل علاقه نشان داده‌اند.

البته تفاوت دیدگاه بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره اسرائیل در نظرسنجی‌های سال‌های گذشته نیز نشان داده شده بود اما نظرسنجی جدید حکایت از کاهش میزان محبوبیت اسرائیل و همچنین تفاوت معنادار نگاه جمهوری‌خواهان جوان و مسن در این موضوع است.

ماه گذشته نیز نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان می‌داد که حمایت از دولت اسرائیل به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسیده است؛ که احتمالا دلیل اصلی آن کاهش حمایت دموکرات‌ها از دولت اسرائیل است.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شماری از چهره‌های دموکرات که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام نامزدی کرده‌اند از سیاست‌های دولت کنونی کشورشان در ارتباط با اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

بِتو اروک، عضو مجلس نمایندگان و یکی از نامزدهای دموکرات، نخست‌وزیر اسرائیل را «نژادپرست» نامیده و چند سناتور حامی اسرائیل نیز حمایت حزب نتانیاهو از حزب اسرائیلی «اقتدار یهودی» را به عنوان اتحاد او با «کاهانیست‌ها» نکوهش کرده‌اند.

اما تندترین انتقاد علیه اسرائیل از سوی برنی سندرز، سناتوری که خود یهودی ست و یکی از نامزدهای اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود، مطرح شده است.

برنی سندرز با تأکید بر اینکه «صد در صد هوادار اسرائیل است» دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو را به «نژادپرستی» در برابر فلسطینیان متهم کرده و خواستار تغییر «سیاست هواداری یک‌جانبه آمریکا از اسرائیل» شده است.

سندرز همچنین نتانیاهو را عضو «اتحاد بین‌المللی حاکمان خودکامه» خوانده است.

اظهارات برنی سندرز درباره اسرائیل انتقادهای بسیاری برانگیخته و از جمله جان دلنی، نماینده پیشین مریلند در مجلس نمایندگان، گفته است: دادن القاب ناشایست به سیاستمداری که در یک روند دموکراتیک به رهبری نزدیک‌ترین هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه رسیده، «سازنده نیست».

شماری از سیاستمداران اسرائیلی نیز به سخنان برنی سندرز واکنش نشان داده‌اند و از جمله زاخی هانگبی، وزیر نزدیک به بنیامین نتانیاهو، اظهارات این سناتور آمریکایی را «کاملا عجیب» خوانده و گفته است: «نه این دولت نژادپرست است و نه حتی یک وزیر حامی نژادپرستی دارد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چند بار دموکرات‌ها را به «ضد یهودی» و «ضد اسرائیلی» بودن متهم کرده و ماه گذشته، در آستانه دیدارش با نتانیاهو در واشینگتن، گفته بود که در ضداسرائیلی بودن دموکرات‌ها تردیدی نیست.

با این حال این اظهارات دونالد ترامپ با انتقاد دموکرات‌ها روبه‌رو شد و از جمله «شورای یهودیان دموکرات آمریکا» خواستار آن شد که «دروغ گفتن در مورد دموکرات‌ها و اسرائیل متوقف شود».

XS
SM
MD
LG