لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

پاکستان خلبان هندی را آزاد کرد


نیروهای امنیتی هند عکس خلبان هندی اسیر شده در پاکستان را در دست دارد.
نیروهای امنیتی هند عکس خلبان هندی اسیر شده در پاکستان را در دست دارد.

در اقدامی که از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی به عنوان تلاش برای مهار تنش یک هفته‌ای بین پاکستان و هند ارزیابی شده است، نیروهای پاکستانی روز جمعه ۱۰ اسفند خلبان اسیرشده هندی را آزاد کردند و او را در گذرگاه مرزی واگه، به مقام‌های دهلی‌نو تحویل دادند.

تصاویر تلویزیونی از تحویل «ابهی ناندان»، خلبان هندی، در گذرگاه مرزی بین دو کشور در ساعت ۹ شب به وقت محلی پخش شد.

به گزارش رویترز، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ساعاتی پیش از آزادی خلبان هندی گفته بود، آزادی این خلبان «نشانه حسن نیت» و اقدامی در راستای کاهش تنش است.

پی حمله انتحاری دو هفته پیش در کشمیر هند که به کشته شدن بیش از ۴۰ نیروی امنیتی منجر شد، دولت هند عامل این حمله را گروه موسوم به «جیش محمد» را معرفی کرد و گفت به مواضع این گروه در خاک پاکستان حمله خواهد کرد.

بحران بین این دو همسایه اتمی از روز سه‌شنبه گذشته و پس از آن اوج گرفت که پاکستان اعلام کرد دو هواپیمای نظامی هند را سرنگون کرده و یک خلبان هندی را به اسارت گرفته است.

اقدام دولت پاکستان در انتشار ویدئویی از این خلبان مجروح و با چشمان بسته، خشم مقام‌های دهلی‌نو را برانگیخت و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این اقدام را «نمایش وقیحانه چهره فردی زخمی» خواند و خواستار آزادی فوری این خلبان شد.

با این حال عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که خلبان اسیر هندی، به نشانه «حسن‌ نیت»، روز جمعه آزاد خواهد شد.

اظهارات عمران خان در نشست مشترک دو مجلس پارلمان این کشور ایراد می‌شد.

در پایان نشست مشترک پارلمان پاکستان قطعنامه‌ای به تصویب رسید که در آن، ضمن قدردانی از ارتش این کشور در ساقط کردن دو جنگنده هند، از طرح عمران خان برای گفت‌وگو با دهلی‌نو اعلام حمایت شده است.

همچنین شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در جلسه روز جمعه این نشست مشترک خبر داد که در اعتراض به حضور وزیر خارجه هند در اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی، سفر خود را به ابوظبی لغو کرده است.

هند عضو این سازمان نیست و به عنوان میهمان به این نشست دعوت شده است. با این حال امارات متحده عربی خواسته پاکستان مبنی بر لغو دعوت از وزیر خارجه هند را رد کرده است.

با وجود تلاش‌ها برای کاستن از تنش در روابط هند و پاکستان، گزارش شده است که شلیک توپخانه در مرز دو کشمیر روز جمعه برای سومین روز پیاپی ادامه یافته است.

هند و پاکستان تاکنون سه بار درگیر جنگ شده‌اند که دو مورد آن بر سر منطقه مورد منازعه کشمیر بوده است.

بخشی از حریم هوایی پاکستان باز شد

در همین حال آژانس هوانوردی غیرنظامی پاکستان روز جمعه اعلام کرد بخشی از حریم هوایی این کشور که در سه روز گذشته بسته شده بود، باز می‌شود.

سخنگوی این آژانس روز جمعه اعلام کرد پروازها از و به چهار فرودگاه کراچی، اسلام‌آباد، پیشاور و کویته از روز جمعه از سر گرفته می‌شود و سایر فرودگاه‌ها نیز از روز دوشنبه فعالیت عادی خود را از سر خواهند گرفت.

پاکستان از روز چهارشنبه که اعلام کرد دو جنگنده هندی را سرنگون کرده و یک خلبان را به اسارت گرفته است، حریم هوایی خود را به روی پروازهای غیرنظامی بست.

بسته شدن آسمان پاکستان به روی پروازهای بین‌المللی اختلال‌هایی را به ویژه در مسیر پروازهای اروپا به آسیا سبب شد و حتی شرکت هوایی «آریانا» در افغانستان نیز اعلام کرد ناچار شده است روز جمعه پرواز کابل – دهلی‌نو را از طریق فضای ایران انجام دهد.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG