لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

موج صورتی: رکورد جدید شرکت زنان در انتخابات آمریکا


مایک ایکل

تعداد زنانی که در سراسر آمریکا در انتخابات شرکت خواهند کرد، به رکورد جدیدی رسیده و در نتیجه انتخابات سراسری و ایالتی که در ماه نوامبر برگزار می‌شود اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

روز ششم نوامبر رأی‌گیری برای ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی مجلس سنا و همین طور مقام فرمانداری ۳۳ ایالت و مجالس قانونگذاری اکثر ایالت‌های آمریکا انجام خواهد شد.

طبق آمارهای مرکز مطالعات زنان و سیاست در دانشگاه روتجرز نیوجرزی، تعداد نامزدهای زن در این انتخابات بسیار بیشتر از سال‌های قبل است. ۲۳۹ زن برای مجلس نمایندگان و ۲۳ نفر برای انتخابات مجلس سنا نامزد شده‌اند. این تعداد البته زنانی را که در ماه‌های گذشته در رقابت‌های درون حزبی برای انتخاب نامزدان حزب دمکرات و یا جمهوری‌خواه شرکت کرده‌اند، شامل نمی‌شود.

هر چند تعداد نامزدها زن در هر دو حزب افزایش یافته، ولی افزایش حضور زنان در حزب دمکرات بسیار بیشتر است. تعداد نامزدهای زن در حزب دمکرات از کل نامزدهای زنی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ شرکت کردند، بیشتر است.

جین سینزداک از مرکز مطالعات زنان و سیاست می‌گوید: «هیچ تردیدی نیست که امسال رکورد جدیدی است. از نظر تعداد زنان شرکت‌کننده در انتخابات از هر سال دیگری در گذشته بیشتر است.»

در انتنخابات مجالس قانونگذاری ایالتی که در ۴۶ ایالت برگزار خواهد شد، سه هزار و ۳۸۱ زن نامزد شده‌اند که از رقم مشابه در انتخابات سال ۲۰۱۶ که دو هزار و ۶۴۹ نفر بود، بسیار بیشتر است. همچون انتخابات کنگره در اين مورد نيز اکثر نامزدهای زن از حزب دمکرات هستند.

جین سینزداک می‌گوید اشتیاق زنان را می‌توان در سایر عرصه‌های مربوط به رقابت‌های سیاسی مشاهده کرد. تعداد بیشتری از زنان در سراسر کشور برای آموختن تبلیغات انتخاباتی و فراگیری قوانین و مقررات مربوط به آن ثبت نام کرده‌اند.

حضور فعال‌تر زنان در عرصه جمع‌آوری کمک مالی نیز مشاهده می‌شود. طبق آمارهای یک پژوهشکده سیاسی، در رقابت‌های اولیه نامزدهای عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا زنان نامزدهای دمکرات و بخصوص نامزدهای زن دمکرات را بر جمهوری‌خواهان ترجیح داده‌اند.

کارشناسان جنبه‌های مالی کارزار انتخاباتی می‌گویند که در رقابت‌های اولیه حتی در صفوف حزب جمهوری‌خواه نیز میزان کمک مالی جمع‌آوری شده توسط زنان از مردان بیشتر بوده که اشتیاق عمومی زنان در سال ۲۰۱۸ را منعکس می‌کند.

جین سینزداک می‌گوید افزایش تعداد نامزدان زن در انتخابات امسال باعث شده تعداد و تنوع کارزارهای سیاسی و تبلیغاتی نیز افزایش یابد.

او می‌افزاید نامزدهای زن خود را مستقل از «قالب‌های همیشگی» نامزد کرده‌اند، «آنها در مورد مسائلی مثل تجارب خود از آزار جنسی، تجربیات مادر شدن و تأثیر مثبت آن بر تصمیم‌گیری‌های درست و مسئولانه صحبت می‌کنند.»

یک نظرسنجی جدید مؤسسه پیو که نتایج آن در ماه اوت منتشر شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند حضور بیشتر زنان در نهادهای قانونگذاری و اجرایی نکته مثبتی است.

افزایش چشمگیر تعداد نامزدان زن دلایل متعددی دارد و یکی از آنها به قدرت رسیدن دونالد ترامپ است.

در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ویدئویی مربوط به سال ۲۰۰۵ منتشر شد که در آن دونالد ترامپ با افتخار می‌گفت آلت تناسلی زنان را بدون اجازه آنها لمس می‌کند. دونالد ترامپ با شکست دادن هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات به پیروزی رسید. فردای مراسم رسمی ادای سوگند دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ میلیون‌ها نفر که اکثر آنها زن بودند در واشینگتن و سایر شهرهای آمریکا در تظاهرات گسترده‌ای علیه دونالد ترامپ شرکت کردند.

جین سینزداک می‌گوید جنبش «من هم» که در آن ستاره‌های زن و سایرین در مورد آزار جنسی توسط مردان پر قدرت افشاگری کرده‌اند، حضور فعال‌تر زنان آمریکا در عرصه سیاست را تشویق کرده است. در نتیجه افشاگری های این جنبش تعداد زیادی از سیاستمداران، صاحبان رسانه‌های بزرگ، تهیه‌کننده‌های هالیوود، ستاره‌ها و دیگران مجبور به استعفا و یا اخراج شده و برخی از آنها محاکمه شده است.

به گفته جین سینزداک رخدادهای دیگر از جمله تصمیم جنجالی دولت دونالد ترامپ برای جدا کردن کودکان مهاجر از خانواده‌های آنها در نوار مرزی آمریکا، باعث حضور فعال‌تر زنان در عرصه سیاست شده است.

یکی از این موارد که اخیراً اتفاق افتاد، بررسی نامزدی برت کاوانا، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا، در کمیته امور قضایی مجلس سنا بود. با توجه به کنترل مجلس سنا توسط جمهوری‌خواهان در تأیید نامزدی برت کاوانا تردیدی وجود نداشت تا اینکه زنی به نام کریستین بلیسی فورد، پروفسور روانشناسی، آقای کاوانا را به تعرض جنسی در بیش از ۳۰ سال پیش، زمانی که هر دو نوجوان بودند، متهم کرد.

در یک جلسه ویژه کمیته امور قضایی مجلس سنا در روز ۲۳ سپتامبر، ابتدا خانم فورد و بعد آقای کاوانا که این اتهام را به شدت تکذیب کرده، شهادت دادند. میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا این جلسه را که از طریق تلویزیون پخش می‌شد، تماشا کردند.

جین سینزداک می‌گوید: «همه این موارد یک جنبش سیاسی- فرهنگی خلق کرده که محور اصلی آن کلافگی زنان از نحوه رفتار مردان در قدرت با آنهاست.»

جلسه بررسی نامزدی برت کاوانا در مجلس سنا یادآور روند مشابهی بود که ۲۷ سال پیش روی داد. در آن مورد نیز روند بررسی نامزدی کلارنس توماس برای عضویت در دیوان عالی آمریکا تحت‌الشعاع اتهام آزار جنسی قرار گرفت که از سوی زنی به نام آنیتا هیل از همکاران سابق آقای توماس مطرح شد. این رویداد نیز توجه افکار عمومی در سراسر آمریکا را جلب کرد.

یک سال پس از آن رویداد تعداد زنانی که در انتخابات محلی و سراسری آمریکا نامزد شدند و تعداد اعضای زن مجلس سنا به شکل چشمگیری افزایش یافت.

آن سال، سال ۱۹۹۲ در افکار عمومی تحت عنوان «سال زن» مشهور شد.

XS
SM
MD
LG