لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

پومپئو: با اروپا اختلاف‌‌نظر داریم ولی نمی‌گذاریم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که سیاست فشار حداکثری بر ایران کاملا مؤثر واقع شده است.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که سیاست فشار حداکثری بر ایران کاملا مؤثر واقع شده است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «با اروپایی‌ها اختلاف نظرهایی هست» تأکید کرد مذاکرات با آنها درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه دارد و ایالات متحده اجازه نخواهد داد این تحریم برداشته شود.

مایک پومپئو روز پنجشنبه پنجم تیر در جریان نشست اینترنتی یک اندیشکده مستقر در بروکسل گفت: ایالات متحده در هفته‌های آتی نیز به مذاکراتش با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی تصویب شود.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۹۴ در پیوند با برجام تصویب شد، تحریم تسلیحاتی ایران اکتبر امسال (حدود چهار ماه دیگر) به پایان می‌رسد و تهران می‌تواند پس از آن سلاح و تجهیزات نظامی بخرد یا بفروشد.

آقای پومپئو که به صورت ویدئویی در نشست اندیشکده «صندوق مارشال آلمان» سخنرانی می‌کرد گفت: پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران هم یکی دیگر از نقطه ضعف‌های برجام بود و آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که چنین چیزی روی نخواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه تلاش‌ها در شورای امنیت ادامه دارد گفت: این فقط تهدیدی برای آمریکا نیست، برای اروپا هم تهدید است و «اروپا اگر بخواهد برای پایان یافتن تحریم تسلیحاتی استدلال کند کار سختی در پیش دارد ».

مایک پومپئو همچنین یادآور شد که بسیاری از کشورهای اروپایی در این مورد با آمریکا هم‌نظرند و البته اسرائیل و کشورهای خلیج فارس هم خواستار ادامه این تحریم هستند.

بخش اصلی سخنان مایک پومپئو در نشست اینترنتی روز پنجشنبه به موضوع چین اختصاص داشت.

با این حال مجری برنامه نظر آقای پومپئو را در این باره پرسید که اروپایی‌ها بر این باورند که خروج آمریکا از برجام و استفاده از سیاست فشار حداکثری عملا مغایر هدف اصلی توافق هسته‌ای یعنی دور نگاه داشتن جمهوری اسلامی از تسلیحات اتمی بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: اولا سیاست فشار حداکثری کاملا مؤثر واقع شده و «مثلا حزب‌الله [لبنان] را ببینید که منابع مالی‌اش کمتر شده است».

او همچنین گفت ما و اروپایی‌ها اختلاف‌نظر داریم اما بر سر اینکه چطور باید به این هدف دور نگاه داشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به بمب اتمی رسید؛ «در یک سال و نیم گذشته معلوم شد که حق با ما بوده و آنها اشتباه کرده‌اند».

آقای پومپئو با اشاره به تخطی‌های مداوم جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی‌اش، بار دیگر تأکید کرد: «دسترسی آیت‌الله‌ها به بمب اتم برای همه دنیا خطرناک است».

وزیر خارجه آمریکا درباره چین نیز گفت: اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر در این مدت پنهان‌کاری‌های چین درباره کرونا و همچنین مواضع و اقداماتش در قبال هنگ‌کنگ و دیگر مسائل را دیدند.

او گفت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طرحی پیشنهادی را در اختیار او گذاشته است که بر اساس آن، دو طرف گفت‌وگوهایی را درباره چین آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG