لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

مرگ دو فرد مبتلا به ویروس کرونا؛ مدارس و دانشگا‌ه‌های قم تعطیل شد 


 قرار است از بیمارستان فرقانی قم برای قرنطینه افرادی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، استفاده می شود.
قرار است از بیمارستان فرقانی قم برای قرنطینه افرادی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، استفاده می شود.

به دنبال فوت دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در شهر قم، مقام‌های مسئول اعلام کرده‌اند برای بررسی وضعیت شیوع این ویروس مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این شهر پنجشنبه اول اسفند ماه تعطیل است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته گفته بود، هر دو فرد مبتلا به ویروس کرونا، «با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت» کردند.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که این دو نفر از افراد مسن و از دو منطقه جداگانه قم بوده‌اند و نه تنها سفر خارجی، بلکه سفر خارج از استان قم هم نداشته‌اند.

با این حال مقام های مسئول پزشکی تاکنون توضیحی نداده‌اند که این دو فرد چگونه در قم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

در همین حال، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بر اتخاذ تدابیر لازم برای اقدام های پیشگیرانه و بهداشتی فوری در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش ایرنا ، رئیس مجلس همچنین در تماس با بهرام سرمست، استاندار قم بر تشکیل فوری جلسه شورای تامین و اتخاذ هر چه سریعتر تصمیم های پیشگیرانه به ویژه ایمن سازی مجامع عمومی، مدارس و دانشگاه های استان قم در قبال بیماری کرونا تاکید کرد.

به همین دلیل برای بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا در قم، مدارس و مراکز آموزش عالی پنجشنبه تعطیل اعلام شده است.

«شیوع بیماری کنترل شده است»

استاندار قم هم اعلام کرده است، به منظور حفظ انسجام و وحدت رویه، هیچ مدیری به جز رییس دانشگاه علوم پزشکی قم «حق اظهار نظر در خصوص وضعیت بیماری کرونا در قم را ندارد.»

توصیه‌های معمول پزشکی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسامبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری:

دست‌های خود را با آب پاکیزه و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر تعداد شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتما دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

دستمال‌های استفاده‌شده را نگه ندارید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم، خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال شیوع ویروس در آنها هست تا جای ممکن پرهیز کنید.

در همین زمینه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته است که شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌شده است.

محمدرضا قدیر به ایرنا گفته است، دو بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین گفته است: تمام مراکز درمانی قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی نیز به میزان کافی در دسترس است.

این نخستین‌ بار از زمان انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور چین است که ایران از ابتلا به این ویروس خبر می‌دهد.

پیش از این وزارت بهداشت بارها اعلام کرده بود که هیچ مورد آلودگی به ویروس کرونا در ایران وجود ندارد و همه خبرهایی که در این زمینه منتشر شده، شایعه است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در شهر ووهان،‌مرکز استان هوبی چین، شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

کرونا در چین تاکنون جان ۲۴۰۰ را گرفته و در دیگر قاره‌ها از جمله اروپا نیز مرگبار از آب درآمده است.

منابع: ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG