لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

انجمن فیزیک ایران خبر اختراع ویروس‌یاب سپاه را «در حد داستان‌های تخیلی» خواند


خبر اختراع «ویروس‌یاب مستعان ۱۱۰» را حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد
خبر اختراع «ویروس‌یاب مستعان ۱۱۰» را حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد

موج واکنش‌ها به ادعای فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر ساخت «یک پدیده شگفت‌انگیز علمی» که می‌تواند «هر ویروسی را ظرف پنج ثانیه شناسایی کند» همچنان ادامه دارد.

در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها، انجمن فیزیک ایران روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین در بیانیه‌ای این ادعا را «باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی» توصیف کرد.

به نوشته این بیانیه، «این ادعا آن‌قدر از علم دور است که انجمن فیزیک ایران آن را در مجموعه ادعاهای شبه علم دسته بندی می‌کند» زیرا «دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود ۱۰۰ نانومتر را از راه دور ندارد».

خبر اختراع «سامانه هوشمند تشخیص لحظه‌ای ویروس کرونا با نام مستعان ۱۱۰» را روز چهارشنبه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد.

واکنش‌ها به این خبر بلافاصله آغاز شد و سخنگوی وزارت بهداشت ایران در همان روز گفت این دستگاه فاقد «تاییدیه» یا «مجوز» این وزارتخانه است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ایران، نیز بدون نام بردن از سپاه یا دستگاه جدید، در توئیتی خطاب به صدا و سیما نوشت: «در شرایطی که جامعه هر روز با اخبار عجیب و غریب روبه‌رو می‌شود از پخش رپورتاژ آگهی در بخش‌های خبری خودداری کنید».

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های گسترده‌ای به این خبر نشان داده و از جمله به موارد مشابه، پیشینه فرد مدعی اختراع، افراد دست‌اندرکار این موضوع و انگیزه‌های احتمالی مطرح شدن چنین ادعایی پرداختند.

این واکنش‌ها به بیرون از ایران نیز کشیده شد و از جمله لِن خودورکوفسکی، مشاور وزیر خارجه آمریکا، با لحنی طنزآمیز از دستگاه «جدید و بسیار عالمانه» که «مورد تایید دکتر سلامی قرار گرفته» خبر داد و تصویری را منتشر کرد که معمولا از آن هنگام اشاره به اختراعات عجیب و غریب و بی‌فایده یاد می‌شود.

توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا نیز نوشت شاید سپاه پاسداران «یک دستگاه جن‌یاب» هم بسازد.

با این حال رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، دستگاه تولیدشده را «محصول خلاقیت و جسارت ایرانی» دانست و به خبرگزاری تسنیم گفت: واکنش‌ها به این سامانه «ناشی از احساس ضعف، حقارت و استیصال آنان از اقتدار و اراده ایرانی برای حل مشکلات» بوده است.

وی همچنین وعده داد که «بزودی فرایند تولید و مختصات و قابلیت‌های فنی» این دستگاه «با حضور اصحاب رسانه و متخصصین تشریح خواهد شد».

شماری از کاربران هوادار جمهوری اسلامی از این دستگاه حمایت کرده و انتقادها را به «ضدانقلاب» و «رسانه‌های بیگانه» نسبت داده‌اند؛ با این حال شماری از آنان نیز ارزیابی کرده‌اند فرمانده سپاه پاسداران فریب «عوامل نفوذی» را خورده است.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله رهبر و همچنین فرماندهان نیروهای نظامی و شبه‌نظامی، شیوع کرونا را در راستای جنگ احتمالی بیولوژیک دانسته، آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرده و بخشی از کرونا را «تولیدشده مخصوص ایرانیان» خوانده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت با رد ادعاهای شبیه به این گفته است علاوه بر مقابله با شیوع کرونا، کشورهای جهان باید با شیوع اطلاعات غلط هم مقابله کنند.

XS
SM
MD
LG