لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

تداوم حملات توپخانه روسیه به شهرهای باخموت و آودیئیفکا در شرق اوکراین


ستاد نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ششم دی در گزارش روزانه خود گفت که حملات ارتش روسیه به شهرهای باخموت و آودیئیفکا در شرق این کشور با حمایت آتش سنگین توپخانه ادامه دارد.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که تحت تأثیر حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین بدون برق و گرما هستند.

در گزارش روزانه ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفته می‌شود که طی ۲۴ ساعت گذشته ارتش روسیه شهرهای باخموت و آودیئیفکا، و چندین روستا و شهرک اطراف آنها را با دو حمله موشکی و ۴۴ راکت هدف حمله قرار داده است. در هفته‌های اخیر این دو شهر کانون اصلی تهاجم ارتش روسیه در استان دونتسک بوده‌اند.

این گزارش یادآوری می‌کند که علاوه بر این اهداف در استان دونتسک، نقاطی نیز در استان‌های لوهانسک و خارکیف در شرق اوکراین هدف حملات سنگین توپخانه روسیه بوده‌اند و در استان خرسون واقع در جنوب اوکراین نیز چندین نقطه پرجمعیت در ساحل غربی رود دنیپر مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ارتش اوکراین نیز با حمله به مواضع ارتش روسیه در اطراف نووبلیوژرکا واقع در استان زاپروژیا به حملات روسیه پاسخ داده است.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن‌های روزانه‌ای که در مورد تحولات جنگ در اوکراین منتشر می‌کند، تأیید کرد که طی دو روز گذشته کانون اصلی حملات ارتش روسیه استان‌های لوهانسک و دونتسک بوده‌اند ولی این حملات یا ناموفق بوده و یا موفقیت چندانی نداشته‌اند.

در بخشی از این بولتن که در توئیتر منتشر شد گفته می‌شود «طی ۴۸ ساعت گذشته کانون‌های اصلی نبرد ناحیه باخموت در استان دونتسک و ناحیه اسواتوفه در استان لوهانسک بوده‌اند. ارتش روسیه تلاش می‌کند با حملات کوچک و متعدد پیشروی کند ولی تغییر محسوسی در مناطق تحت کنترل دو طرف مشاهده نمی‌شود.»

ولودیمیر زلنسکی غروب دوشنبه پنجم دی در پیام ویدئویی روزانه خود خطاب به مردم اوکراین گفت کمبود و قطع برق ادامه دارد، و حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور بدون برق هستند. او افزود که با توجه به تلاش مهندسان و تکنیسین‌های اوکراینی مدت و موارد قطع برق به مرور کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «کمبود و قطع برق ادامه دارد. امشب برق حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت در نقاط مختلف اوکراین قطع است. اما موارد و مدت قطعی برق رو به کاهش است. از همه کسانی که در این زمینه تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم».

آقای زلنسکی در مورد وضعیت در خطوط مقدم جبهه گفت که در حال حاضر باخموت و آودیئیفکا به بیشترین تمرکز و نیرو نیاز دارند.

او افزود: «وضعیت بسیار دشوار و دردناک است. اشغالگران تمامی امکانات خود را که قابل توجه است به کار می گیرند تا به هر قیمت مقداری پیشروی کنند».

آخرین مورد از حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین شب ۲۸ آذر روی داد. هدف اصلی این حملات که در آن پهپادهای ایرانی «شاهد» نیز شرکت داشتند، شهر کی‌یف و نواحی اطراف آن بود.

روز دوشنبه پنجم دی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سه پرسنل نظامی در جریان یک حمله پهپادی به پایگاه هوایی «انگلس» در ناحیه ساراتف واقع در ۷۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو مجروح شده‌اند. طبق ادعای وزارت دفاع روسیه پهپاد مهاجم توسط پدافند ضد هوایی در آسمان منهدم شده و این سه نفر بر اثر اصابت ترکش و یا قطعات لاشه پهپاد کشته شده‌اند.

پایگاه هوایی «انگلس» با مناطق تحت کنترل ارتش اوکراین حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و یکی از دو پایگاه مهم بمب‌افکن‌های قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای در نیروی استراتژیک ارتش روسیه است.

حمله پهپادی به این پایگاه تازه‌ترین مورد از ضعف پدافند هوایی روسیه در برابر رخنه هواپیماهای مهاجم بود.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و سرویس اوکراینی رادیو اروپای آزاد؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG