لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

کشاورزی آبادان «تعطیل شده و مردم در حال مهاجرت هستند»


اعتراض مردم آبادان به مشکل کم‌آبی و شوری آب در مقابل فرمانداری این شهر.
اعتراض مردم آبادان به مشکل کم‌آبی و شوری آب در مقابل فرمانداری این شهر.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان می‌گوید کم‌آبی و خشکسالی عملا به «تعطیل شدن» کشاورزی در این شهر منجر شده و به گفته او، بی‌اعتمادی به وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات این منطقه به اندازه‌ای افزایش یافته که مردم در تلاش برای مهاجرت هستند.

مسعود خیاط‌زاده روز دوشنبه، چهارم تیرماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که وضعیت در آبادان به جایی رسیده که سرمایه‌گذاران در پی توقف فعالیت خود در این شهر هستند و «کارمندان مراکز دولتی درخواست انتقال داده‌اند».

به گفته آقای خیاط‌زاده، در پی کم‌آبی و شوری آب در آبادان مردم بومی و غیربومی در حال مهاجرت به استان‌های همجوار، از جمله بوشهر و بندرعباس، هستند.

پیش از این نیز جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آلودگی هوا و گردوغبار در استان خوزستان، از مهاجرت «بسیاری» از ساکنان این استان به شهرهای کرج و مشهد خبر داده بود.

آقای کاظم‌نسب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، علت اصلی پدیده مهاجرت از استان خوزستان را «کانون‌های ریزگرد» عنوان کرده که به گفته او «از حدود ۱۳ سال پیش» این استان را فرا گرفته‌ است.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان نیز از توقف طرح‌های «توسعه‌ای» در بخش صنعت و تجارت در این شهر خبر داده و علت آن را «شور بودن آب» و توقف «تصفیه آب به دلیل بالا بودن میزان شوری که به اندازه دریاست» خبر داده است.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان از جمله به وضعیت پتروشیمی این شهر اشاره کرده و افزوده که برخی از بخش‌های این پتروشیمی که برای خنک کنندگی نیاز به آب شیرین داشت «مجبور به تعطیلی شدند زیرا توربین‌های این واحد بدون آب شیرین نمی‌توانند فعالیت کنند».

مسعود خیاط‌زاده با اشاره به طرح انتقال آب به استان خوزستان گفته است که چنین طرحی، با اینکه از سال ۹۰ حرف آن زده می‌شود، «تا به امروز اجرایی نشده و برای همین، مردم امیدی به حرف‌های مسئولین ندارند».

افزایش میزان شوری آب آشامیدنی در آبادان و برخی دیگر از شهرهای خوزستان، در یک هفته گذشته با اعتراض ساکنان این شهر‌ها مواجه شده است.

از جمله چهارشنبه گذشته گروهی از ساکنان آبادان در اعتراض به شوری بیش از حد و همچنین جیره‌بندی آب، در برابر اداره آب و فاضلاب این شهر تجمع کردند.

بنابر گزارش‌ها، آب رودخانه «بهمنشیر» که تأمین‌کننده اصلی آب شهر آبادان است از مدتی پیش «به اندازه آب دریا» شور شده و قابل آشامیدن نیست. شوری و همچنین افت فشار آب باعث شده که بهره‌برداری آب از این رودخانه مختل شود و جیره‌بندی آب در مناطق مختلف این شهر و به تبع آن، افزایش نارضایتی شهروندان و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید آب شیرین را در پی داشته است.

استان خوزستان با مشکلات متعدد زیست‌محیطی دست‌وپنجه نرم می‌کند و پیش از این وبسایت محلی «خوزنیوز»، به نقل از امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان، گفته بود که این استان در سال گذشته، ۲۳۵ روز هوای «ناسالم» داشته است.

آقای حاجتی همچنین گفته بود که مطابق سرشماری سال ۹۵ «خالص مهاجرت به خوزستان منفی ۸۰ هزار نفر است» و بیشتر مهاجران از این استان نیز «نخبگان علمی، دانشگاهی یا مالی» هستند.

علاوه بر خوزستان، آلودگی هوا و به ویژه کم‌آبی، خشکسالی و افزایش دمای هوا، برخی دیگر از نقاط ایران را نیز درگیر کرده و گزارش‌هایی درباره خالی شدن روستاهای چند استان، از جمله خراسان شمالی و اصفهان، به دلیل خشکسالی و فقر منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا / ب.ب / ج.
XS
SM
MD
LG