لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ائتلاف به رهبری عربستان در یمن آتش بس یکجانبه اعلام کرد


رژه نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در استان مارب یمن (عکس از آرشیو)
رژه نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در استان مارب یمن (عکس از آرشیو)

ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی که در حال جنگ با حوثی‌های یمن است، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین به صورت یکجانبه آتش بس اعلام کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفته است، این آتش بس قرار است از ساعت ۱۲ شب به وقت محلی به مدت دو هفته اجرا شود.

در حالی این آتش بس یکجانبه اعلام شده است كه سازمان ملل متحد چند روز پیش خواستار متوقف كردن درگیری‌ها به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا شده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است که این اقدام برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا انجام شده است . این خبرگزاری اضافه کرده است که آتش بس یکجانبه به حوثی‌های این فرصت را خواهد داد به تلاش‌های سازمان ملل برای قرار صلح در یمن بپیوندند.

هنوز حوثی‌ها که صنعا، پایتخت و بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند، به این آتش یکجانبه ائتلاف عربی به رهبری عربستان واکنش نشان نداده‌اند.

محمد عبدالسلام ، سخنگوی جنبش حوثی‌ها، هم پیشتر گفته بود كه این گروه طرحی جامع را به سازمان ملل ارسال كرده است كه شامل پایان دادن به جنگ پنج ساله و «محاصره تحمیل شده» بر یمن است.

این سخنگو حوثی‌های یمن در توییتر خود نوشته بود: [طرح پیشنهادی ما] شامل زمینه سازی برای گفت‌وگوی سیاسی و آغاز دوره انتقالی خواهد بود.

هفته گذشته مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن ، طرحی را به دولت قانونی یمن، در عدن و همچنین به حوثی‌ها ارائه کرد.

مارتین گریفیث در این طرح خواستار آتش بس در سطح کشور ، از جمله متوقف کردن همه حملات هوایی و درگیری های زمینی و دریایی با حمایت نیروهای حاضر در خطوط اول درگیری شده بود.

سازمان ملل متحد و کشورهای غربی با توجه به شیوع ویروس کرونا فشار خود را برای پایان دادن به جنگ در یمن افزایش داده‌اند.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ و در پی تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی آغاز شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد این جنگ شد. با این همه حوثی‌ها هنوز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در کنترل خود دارند.

برخی از رسانه‌های بین المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG