لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

حملات پهپادی؛ عربستان بدنبال بازگرداندن «یک سوم» از تولید نفت از دست رفته است


بقیق عربستان
بقیق عربستان

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» گزارش داد مسئولان شرکت آرامکو وعده داده‌ا‌ند «یک سوم» از تولید نفت عربستان که در نتیجه حمله ادعایی حوثی‌ها به دو سایت نفتی این کشور از دست رفته است، تا پایان روز دوشنبه ۲۵ شهریور باز گردد.

همزمان کویت نیز از افزایش تمهیدات امنیتی در اطراف چاه‌های نفتی خود خبر داده است.

وال‌استریت جورنال شامگاه یکشنبه ۲۴ شهریور گزارش داد مسئولان شرکت آرامکو که ابتدا وعده داده بودند تولید نفت عربستان از روز دوشنبه به سقف پیش از حملات بازخواهد گشت، در تازه‌ترین اظهار نظر گفته‌اند تا پایان روز دوشنبه «یک‌سوم» از میزان قبلی بازگردانده خواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آشنا با این موضوع نوشت: «باید تا فردا بتوانیم دو میلیون بشکه نفت در روز تولید کنیم».

وال‌استریت جورنال همچنین به نقل از «برخی منابع آشنا با این موضوع» احتمال داده است که دو تأسیسات نفتی عربستان «با موشک هدف قرار گرفته‌ باشند».

بنابر همین گزارش، ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که تا ۱۵ سازه این تأسیسات خسارت دیده‌اند.

مقام‌های سعودی و همچنین مسئولان شرکت نفتی آرامکو هنوز درباره میزان خسارات واردشده به این دو تأسیسات نفتی اظهار نظر نکرده‌اند.

در جریان حمله گسترده به دو تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه که حوثی‌ها مسئولیت آن را برعهده گرفتند، پنج میلیون بشکه از تولید روزانه نفت این کشور کاهش یافت و به پنج ملیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از تحلیلگران نفتی گفته‌اند اگر عربستان نتواند تولید نفت خود را به سرعت به سقف قبل از حملات برساند، از روز دوشنبه به قیمت هر بشکه نفت ۵ تا ۱۰ دلار اضافه خواهد شد و ممکن است قیمت آن به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم برسد.

انتشار تصاویر ماهواره‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه یکشنبه تصاویر ماهواره‌ای از دو سایت نفتی عربستان منتشر کرد که حوثی‌های یمن یک روز پیش‌تر مدعی شدند آنها را هدف حمله قرار داده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این تصاویر را ماهواره اتحادیه اروپا موسوم به «سنت‌اینتل ۲» تهیه کرده است.

بنابر همین گزارش، این تصاویر نقاط سیاهی را در محل این تأسیسات نفتی نشان می‌دهد که در تصاویر قبلی این ماهواره از محل مذکور، مربوط به کمتر از یک ماه پیش، دیده نمی‌شد.

ماه گذشته «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» مستقر در واشینگتن نقاط سیاه موجود در عکس‌های جدید را به عنوان منطقه باثبات اعلام کرده بود.

ادامه واکنش‌های جهانی

واکنش کشورها و نهادهای جهانی به حملات بامداد شنبه به دو تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در «بقیق» و «خریص» همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد، کویت شامگاه یکشنبه اعلام کرد که تمهیدات امنیتی در اطراف مناطق نفتی خود را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، افزایش تمهیدات امنیتی به دستور جابر المبارک الصباح، نخست‌وزیر این کشور، صورت گرفته است.

همچنین به نوشته این خبرگزاری، مقام‌های کویتی درباره گزارش‌هایی که خبر از پرواز پهپادها بر فراز این کشور داده‌اند تحقیق می‌کنند.

رسانه‌های کویتی پیشتر گزارش داده بودند شماری از شهروندان این کشور بامداد شنبه، تقریبا در زمان وقوع حملات به خاک عربستان، یک پهپاد را هنگام پرواز بر فراز کاخ سلطنتی کویت مشاهده کرده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی، مورد حمایت ایران، مسئولیت حملات بامداد شنبه را برعهده گرفته و مدعی شده‌اند که این حملات با استفاده از ده پهپاد صورت گرفت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات دانسته است اما تهران این موضوع را رد می‌کند.

اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام امنیت منطقه را با «تهدیدی واقعی» روبه‌رو کرده و به «تلاش‌های فعلی برای کاستن از تنش‌ها و برقراری گفت‌وگو لطمه می‌زند».

برخی کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و فرانسه، این حمله را محکوم کرده و خواستار کاستن از تنش‌ها در منطقه شده‌اند.

اتحادیه عرب و برخی کشورهای عربی نیز حملات بامداد شنبه را تروریستی خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG