لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

دانشمندان امیدوارند بتوانند کرگدن سفید را از انقراض نجات دهند


این دو کرگدن ماده تنها کرگدن‌های سفید شمالی در جهان هستند - پارک وحش لایکیپیا در کنیا
این دو کرگدن ماده تنها کرگدن‌های سفید شمالی در جهان هستند - پارک وحش لایکیپیا در کنیا

دانشمندان موفق شده‌اند از اسپرم کرگدن سفید در آزمایشگاه جنین پیوندی تولید کنند و به این ترتیب امیدها به نجات این جانور از انقراض افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کرگدن سفید شمالی در خطرترین گونه پستانداران جهان است و تنها اعضای زنده این گونه يک مادر و دختر هستند که در پارک وحش محافظت شده‌ای در کنیا زندگی می‌کنند.

با این حال دانشمندان توانسته‌اند از چهار کرگدن نر، قبل از مرگ‌شان، حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر اسپرم بگیرند. به گفته آنها این حجم زیادی است ولی برای لقاح مصنوعی کیفیت آن مطلوب نیست.

آنها در گذشته از این اسپرم برای بارور کردن مصنوعی تخمک چند کرگدن سفید جنوبی که نزدیک‌ترین گونه به کرگدن سفید شمالی است استفاده کرده‌اند و اکنون امیدوارند با استفاده از همان روش این بار با بارور کردن تخمک‌های دو کرگدن ماده یک جنین خالص از گونه کرگدن سفید شمالی پرورش دهند.

این جنین بعدا می‌تواند به رحم کرگدن منتقل شده و آن را باردار کند.

توماس هیلدبرانت، از مؤسسه تحقیقات حیات وحش لیبنیز در آلمان و از مسئولان این پژوهش، می‌گوید: «امیدواریم که ظرف سه سال آينده اولین کره کرگدن سفید شمالی متولد شود».

نتایج این پژوهش روز چهارشنبه در نشریه معتبر «نیچر» منتشر شد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید این اسپرم که کیفیت آن پایین است باید در کشت آزمایشگاهی فعال شود تا بتوان از آن در یک روش لقاح مصنوعی به نام اینتراسیتوپلازمیک استفاده کرد.

جنین‌های پیوندی به حد کافی رشد کرده و اکنون برای لقاح در رحم آماده هستند. تا زمانی که کرگدن‌های ماده از گونه سفید جنوبی برای انجام لقاح و شروع بارداری پیدا شوند این جنین‌ها به صورت منجمد در آزمایشگاه نگهداری خواهند شد.

چزاره گالی، از شرکت ایتالیایی آوانتئا که کارش تولید مثل غیرطبیعی جانوران است و با مسئول این پژوهش همکاری کرده است می‌گوید: ابتدا برخی از محافظان نسل جانوران با استفاده از لقاح مصنوعی و سایر روش‌های آزمایشگاهی برای نجات نسل کرگدن‌های سفید شمالی مخالف بودند و آن را «دخالت در کار طبیعت» می‌دانستند.

اما توماس هیلدبرانت، از مسئولان این پژوهش، تاکید می‌کند که استفاده از زیست فناوری غیرطبیعی نیست و فقط تغییرات در اکوسیستم را که به خاطر شکار کرگدن به وسیله انسان به وجود آمده تصحیح می‌کند.

او گفت: «کرگدن سفید شمالی در روند تکامل شکست نخورد. دلیل انقراض آن این است که ضد گلوله نیست و قتل عام شد».

به گفته این دانشمند، این موضوع باعث عدم تعادل در اکوسیستم شده و انسان امروز ابزارهای لازم برای تصحیح این وضعیت را در اختیار دارد.

با استفاده از گزارش رویترز / ش.ر. / ج.
XS
SM
MD
LG