لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

افزایش خودسوزی و بالا بودن مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران


محمدجواد فاطمی گفته است که «۴۰ سال» است رسیدگی به بیماران دچار سوختگی در ایران٬ «به راحتی» فراموش شده است.
محمدجواد فاطمی گفته است که «۴۰ سال» است رسیدگی به بیماران دچار سوختگی در ایران٬ «به راحتی» فراموش شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران از افزایش «خودسوزی» در کشور خبر داد و گفت که سالانه «۳۰ هزار نفر» به دلیل سوختگی در بیمارستان‌های ایران بستری می‌شوند که این آمار نسبت به جمعیت ایران «بسیار بالا» است.

محمدجواد فاطمی روز یکشنبه سوم آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا خودسوزی را جزو «فجیع‌ترین نوع سوختگی‌ها» معرفی کرده و افزوده است که این اقدام در «ایلام، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شمال خوزستان بسیار شایع است».

به گفته آقای فاطمی «افرادی که خودسوزی می‌کنند به علت اینکه درصد بالایی از بدنشان می‌سوزد، بیشتر از دیگر بیماران در معرض مرگ و میر هستند».

او شمار افراد دچار سوختگی در ایران را سالانه «۳۰ هزار نفر» اعلام کرده و یادآور شده که «این آمار نسبت به جمعیت ایران بسیار بالاست، زیرا این ۳۰ هزار نفر بیماران بستری هستند که سوختگی‌های شدید و وسیع داشتند».

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مرگ و میر بر اثر سوختگی در کشور «بسیار بالا» است، اضافه کرده که «افرادی هم که بعد از سوختگی زنده می‌مانند عارضه‌های جدی پیدا می‌کنند و تا آخر عمر درگیر این عوارض هستند».

فراموشی ۴۰ ساله

به گفته این مقام مسئول٬ «۴۰ سال» است که رسیدگی به بیماران دچار سوختگی در ایران٬ «به راحتی» فراموش شده و امکانات بیمارستان‌های کشور برای این نوع بیماران را «فجیع» توصیف کرده است.

او یادآور شده بر اساس برآورد وزارت بهداشت٬ تا آخر سال ۹۴ تعداد «تخت‌های سوختگی» در سراسر ایران باید به دو هزار و ۴۰۰ تخت می‌رسید٬ اما «در حال حاضر فقط هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کشور وجود دارد».

آقای فاطمی٬ اغلب این تخت‌ها را «غیراستاندارد» دانسته و گفته که «تعداد خیلی زیادی از تخت‌ها هم وضع فجیعی دارند و اصلاً مناسب بستری کردن و مراقبت از یک بیمار سوخته نیستند».

وجود تنها ۱۵۰ تخت آی‌سی‌یو برای بیماران سوختگی در سراسر کشور٬ بیمه نبودن این بیماران٬ رهاشدن بازتوانی بیماران دچار سوختگی٬ بیمه نبودن لباس سوختگی٬ تبدیل شدن بخش‌های سوختگی در برخی بیمارستان‌ها به بخش‌های دیگر و «بی‌توجهی» به مشکلات روانی و اجتماعی بیماران سوختگی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه از زبان رئیس مرکز تحقیقات سوختگی است.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از بیماران سوختگی به‌دلیل «عفونت‌های شدید جان خود را از دست می‌دهند»، «کمبود نیروی انسانی، استاندارد نبودن بیمارستان‌ها، وجود میکروب‌های مقاوم در بخش‌های سوختگی، استفاده نا‌به‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها، نبودن آنتی‌بیوتیک‌های جدید و عدم وجود پانسمان‌های نوین» را از علت‌های کنترل نشدن عفونت بعد از سوختگی عنوان کرده است.

آقای فاطمی اضافه کرده که طرح تحول سلامت «توانست تا حدودی به بیماران سوختگی کمک کند»٬ اما تا زمانی که این بیماران «بیمه نشوند٬ مشکلی برطرف نخواهد شد».

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه ایران سه روز پیش نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیما گفته بود که ميانگين آمار سوختگی در ایران٬ «هشت برابر» ميانگين جهانی است.

به گفته او «آمار بالای سوختگی در کشور موجب مرگ بالاتر از ميانگين جهانی بر اساس سوختگی» در ایران نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ پزشکی قانونی ایران نیز امروز در گزارشی اعلام کرد در هشت ماهه سال جاری٬ هزار و ۱۰۶ نفر بر اثر سوختگی در ایران جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش٬ از این تعداد ۶۱۸ نفر مرد و ۴۸۸ نفر زن بودند.

در این مدت٬ استان‌های تهران با ۱۳۹ نفر، اصفهان با ۱۳۰ نفر و خوزستان با ۱۱۷ فوتی بیشترین آمار قربانیان سوختگی را داشته‌اند.

این آمار در تعداد قابل توجهی از استان‌های ایران٬ کمتر از ۲۰ نفر و در سمنان و چهار محال و بختیاری صفر بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فارس، ایلنا، و صدا و سیما؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG