لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

شمار قربانیان دور جدید اعتراض‌ها در عراق به دست‌کم ۶۳ کشته رسید


بغداد، شامگاه شنبه، چهارم آبان
بغداد، شامگاه شنبه، چهارم آبان

هزاران تن در بغداد و ناصریه با وجود مقررات حکومت نظامی روز شنبه، چهارم آبان، اقدام به تظاهرات خیابانی کردند و با کشته شدن شش تن دیگر، شمار قربانیان اعتراض‌های دو روز اخیر در این کشور به دست‌کم ۶۳ کشته رسید.

کمیسیون مستقل حقوق بشر عراق شمار تلفات خشونت‌های روز شنبه در دو شهر بغداد و ناصریه را شش تن اعلام کرد.

با این حال رسانه‌های عراقی آمار تلفات روز شنبه را بیشتر ذکر کرده و گفته‌اند دست‌کم کشته شدن دو معترض دیگر در استان بابل تایید شده است.

در بغداد هنگامی که معترضان در تلاش برای ورود به منطقه سبز بودند مأموران امنیتی به سوی آنها تیراندازی کردند که در پی آن سه تن کشته شدند.

در ناصریه نیز به گفته مقام‌های دولتی، سه نفر بر اثر اصابت محفظه گاز اشک‌آور به آنها کشته شدند؛ با این حال آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع بیمارستانی گزارش داده است که این سه نفر هنگام حمله به سوی دفتر استاندار هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند.

شهر عمدتا شیعی‌نشین ناصریه مرکز استان ذی‌قار در جنوب عراق است و در پی وقوع بیشترین خشونت‌ها در این شهر، حکومت نظامی ۲۴ ساعته در آن اعلام شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری عراقی سومریه، شبه‌نظامیان گروه مقتدا صدر، موسوم به «سرایا السلام»، برای حمایت از تظاهرکنندگان در شهر کربلا عصر شنبه به خیابان‌ها آمدند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی نیز با عنوان پائین کشیدن پرچم ایران و نصب پرچم عراق بر فراز کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا منتشر شده است؛ با این حال روشن نیست که این ویدئو مربوط به دور جدید اعتراض‌ها باشد.

کمیسیون حقوق بشر عراق آمار تلفات خشونت‌های روز جمعه را دست‌کم ۴۲ کشته و دوهزار و ششصد مجروح اعلام کرده است.

با این حال رسانه‌ها به نقل از منابع بیمارستانی، تعداد کشته‌های روز جمعه را تا ۵۷ تن اعلام کردند.

منابع دولتی هم گفتند در جریان به آتش کشیدن یک ساختمان در شهر دیوانیه، در جنوب عراق، ۱۲ نفر در آتش‌سوزی جان باختند.از شامگاه جمعه در هفت استان جنوبی عراق مقررات منع رفت و آمد اعلام شد.

همچنین وزارت کشور عراق بدون ارائه جزئیات و آمار گفته است شماری از نیروهای دولتی نیز در مقابله با خشونت‌ها کشته شده‌اند.

روز جمعه گزارش شده بود که معترضان در ناصریه و برخی دیگر از شهرهای جنوبی عراق به سوی مراکز «عصائب اهل حق»، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، حمله کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داده بود نیروهای عصائب برای حفاظت از پایگاه‌های خود اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کرده‌اند؛ در عین حال روز شنبه گزارش‌هایی درباره کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای عصائب اهل حق در شهر عماره نیز منتشر شد.

دور قبلی اعتراض‌های ضدفساد در عراق بیش از ۱۵۰ کشته و حدود شش‌هزار زخمی برجای گذاشته بود.ناآرامی‌های اخیر در عراق در اعتراض به فساد گسترده مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در این کشور است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق که حدود یک سال است قدرت را به دست گرفته، بارها وعده داده است که اصلاحات بنیادین مد نظر معترضان را انجام خواهد داد. او در عین حال روز شنبه گفت که از مقام خود استعفا نمی‌کند.

منابع: خبرگزاری‌های آلمان، رویترز، آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG