لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

حمله پلیس سری‌لانکا به «مخفی‌گاه داعش» ۱۵ کشته بر جای گذاشت


یکی از مأموران امنیتی در حال نشان دادن کشفیات از مخفی‌گاه شبه‌نظامیان در شرق این کشور
یکی از مأموران امنیتی در حال نشان دادن کشفیات از مخفی‌گاه شبه‌نظامیان در شرق این کشور

نیروهای امنیتی سری‌لانکا بامداد شنبه، هفتم اردیبهشت، به محلی در شرق این کشور که گمان می‌رفت «مخفی‌گاه» شبه‌نظامیان مرتبط با داعش باشد حمله کردند؛ تیراندازی و انفجارهای انتحاری در این درگیری دست‌کم ۱۵ کشته بر جای گذاشت.

پس از وقوع حملات «عید پاک» در سری‌لانکا که ۲۵۳ کشته و حدود پانصد زخمی برجای گذاشت، نگرانی از خشونت‌های فرقه‌ای در این کشور افزایش یافته و مقام‌های سری‌لانکایی گفته‌اند در جست‌وجوی ۱۴۰ نفری هستند که به دست داشتن در آن حملات مظنون‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس، در پایان درگیری سه نفر خود را منفجر کرده‌اند که در نتیجه سه زن و شش کودک نیز در این مخفی‌گاه به قتل رسیدند.

درگیری‌های بامداد شنبه در نزدیکی شهر سامانتورای، در شرق سری‌لانکا، روی داد و به گفته مقام‌های این کشور، شبه‌نظامیان اقدام به تیراندازی و سه انفجار انتحاری کردند.

این درگیری‌ها در مجموع ۱۵ کشته برجای گذاشت که شش تن از آنان کودک بودند.

به گفته روآن گوناسکارا، سخنگوی پلیس سری‌لانکا، به نظر می‌رسد برخی از کشته‌شدگان شبه‌نظامیانی بودند که خود را منفجر کردند.

به گفته سخنگوی پلیس، از ساکنان این مخفی‌گاه یک زن و یک دختر نوجوان به شدت مجروح شده‌اند که در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند.

بنابر همین گزارش، از این مخفی‌گاه مقادیر زیادی مواد منفجره، جلیقه‌های انتحاری به همراه صد هزار گلوله فلزی، یونیفرم‌هایی که احتمالا در حملات عید پاک از آنها استفاده شده و پرچم داعش به دست آمده است.

حملات یکشنبه گذشته به سه کلیسا و چهار هتل در شهر کلمبو، پایتخت تجاری سری‌لانکا، ۲۵۳ کشته برجای گذاشت و نگرانی از خشونت‌های فرقه‌ای و حملات تلافی‌جویانه در این کشور را به شدت افزایش داده است.

از مسلمانان و مسیحیان سری‌لانکا خواسته شده است مناسک دینی خود را در خانه انجام دهند و از برگزاری مراسم عمومی در مساجد و کلیساها بپرهیزند.

وزارت خارجه آمریکا ضمن هشدار به شهروندانش درباره سفر غیرضروری به سری‌لانکا، از کارمندانش در این کشور خواست کودکان خود را به خارج از سری‌لانکا بفرستند.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سری‌لانکا، روز جمعه گفته بود که طراح اصلی حملات عید پاک زهران هاشم، رهبر گروه «جماعت ملی توحید» بوده و در جریان حملات آن روز کشته شده است.

گروه داعش که مسئولیت این حملات را برعهده گرفته چند روز پیش ویدئویی منتشر کرد که در آن زهران هاشم به اتفاق شش مرد دیگر که چهره خود را پوشانده‌اند زیر پرچم داعش ایستاده‌اند و با ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه، اعلام بیعت می‌کنند.

در روزهای اخیر گزارش شده بود که هند از مدت‌ها قبل درباره وقوع احتمالی حملات به مقام‌های سریلانکایی هشدار داده بود؛ رئیس جمهوری سری‌لانکا روز جمعه گفت که مقام‌های دولتی و نظامی این هشدارها را به او انتقال نداده بودند.

در پی حملات یکشنبه گذشته در سری‌لانکا تاکنون وزیر دفاع و رئیس پلیس این کشور از مقام خود استعفا کرده‌اند.

حملات عید پاک مرگبارترین حادثه پس از پایان جنگ داخلی در سری‌لانکا به شمار می‌رود که ده سال پیش پایان یافت.

منابع: خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG