لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

دیدبان حقوق بشر سوریه از «حمله موشکی اسرائیل» به پایگاه تی‌۴ خبر داد


نمایی از پایگاه هوایی التیاس یا تی۴ در استان حمص سوریه
نمایی از پایگاه هوایی التیاس یا تی۴ در استان حمص سوریه

در حالی که حکومت سوریه می‌گوید حمله موشکی به پایگاه نظامی تی۴ در استان حمص را «دفع کرده است»، دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در جریان «حمله اسرائیل» به این پایگاه هوایی، نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان متحدش هدف قرار گرفته‌اند.

این حمله شامگاه یکشنبه ۱۷ تیر انجام شد و پایگاه «تی ۴» یا «التیاس»، واقع در حومه شهر پالمیرا در استان حمص هدف چند موشک قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، شامگاه یکشنبه از قول یک مقام نظامی این کشور گزارش کرد که پدافند هوایی توانسته است چند موشک را سرنگون کند و به یک «هواپیمای اسرائیلی» نیز آسیب برساند.

به گفته این مقام نظامی، پدافند هوایی سوریه «مانع از تحقق» مأموریت این حمله شدند و آن را «دفع کردند» و هواپیماها ناچار به ترک حریم هوایی سوریه شدند.

از سوی دیگر رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، اصابت چندین موشک به پایگاه هوایی تی۴ و اطراف آن را تایید کرده و از کشته شدن «شمار نامعلومی» از نظامیان ایرانی و متحدانش خبر داده است.

شبکه خبری «الجزیره» نیز از اصابت ۴ تا ۶ موشک به محوطه پایگاه تی۴ خبر داده و گفته است که این موشک‌ها «خساراتی مادی وارد کرد».

با این حال اسرائیل نسبت به این رخداد سکوت کرد و به گزارش رویترز، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه گفت که کشورش به گزارش‌های خارجی واکنش نشان نمی‌دهد.

همچنین به گزارش رادیوی دولتی عبری تل‌آویو، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه با ابراز «بی‌اطلاعی» از این حمله گفت که گزارش آن را در روزنامه‌ها خوانده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بامداد یکشنبه بار دیگر تأکید کرده بود که کشورش حضور نظامی ایران در هیچ بخشی از سوریه را تحمل نمی‌کند؛ «چه در نزدیکی مرز با اسرائیل، چه در جای دورتری در سوریه».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو در نشست کابینه‌اش گفت که این هفته به مسکو می‌رود تا درخواست قاطع خود در این باره را دوباره به آگاهی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برساند.

این سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه که قرار است روز چهارشنبه آغاز شود دهمین باری محسوب می‌شود که او در دوره اخیر با محوریت ایران با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند.

پایگاه تی۴ حدود پنج ماه پیش، ۲۱ بهمن سال گذشته، نیز هدف قرار گرفت و اسرائیل با قبول مسئولیت آن گفت که حمله را پس از آن انجام داد که یک پهپاد «مسلح انفجاری» ایران پس از برخاستن از این پایگاه، به آسمان اسرائیل نفوذ کرد.

حدود دو ماه پس از آن، ۲۰ فروردین امسال، این پایگاه بار دیگر هدف حمله موشکی قرار گرفت و سوریه، ایران و روسیه این حمله را به اسرائیل نسبت دادند. مقامات آمریکایی نیز تایید کردند که اسرائیل عامل آن حمله بود.

دیدبان حقوق بشر سوریه پس از حمله فروردین‌ماه گفته بود که دست‌کم ۱۴ نفر، از جمله شماری از «مستشاران نظامی ایران»، در آن حمله کشته شده‌اند.

رسانه‌های ایران نیز از کشته شدن ۷ نظامی ایرانی خبر دادند و از جمله به نام سرهنگ پاسدار مهدی دهقان، عضو یگان پهپادی نیروی هوا فضای سپاه، اشاره کردند.

برخی از مقامات بلندپایه ایران نیز بعدها به طور تلویحی کشته شدن چند «مستشار» خود را در آن حمله تایید کردند.

افزون بر دیدار نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری روسیه که قرار است دو روز دیگر درباره حضور ایران در سوریه صورت گیرد، وبسایت اسرائیلی «والانیوز» هم روز یکشنبه گزارش داد که یوسی کهن، رئیس موساد، در روزهای گذشته به واشینگتن رفته بود تا موضع اسرائیل را در مورد توافق‌های آتی بر سر سوریه مورد تاکید قرار دهد.

بنابر همین گزارش، سفر رئیس موساد به واشینگتن در آستانه نشست رهبران آمریکا و روسیه صورت گرفت. دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین قرار است هفته آینده در فنلاند برگزار شود.

اسرائیل در یک سال گذشته بارها بر لزوم ترک نیروهای ایران و شبه‌نظامیان متحدش از سوریه تاکید کرده است.

ایران اما حضور نظامی خود در سوریه را بر اساس مجوز دولت سوریه و «مستشاری» می‌داند و حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل، روز یکشنبه گفت که ایران در سوریه باقی می‌ماند.

جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از هفت سال جنگ سوریه یکی از دو پشتیبان کلیدی حکومت بشار اسد بوده و نیروهایی نظامی به آن کشور اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG