لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

در حمله طالبان در ولایت سمنگان افغانستان دست‌کم ۱۱ کارمند امنیت ملی کشته شدند


چند کارمند اداره امنیت ملی در سمنگان پس از حمله روز دوشنبه
چند کارمند اداره امنیت ملی در سمنگان پس از حمله روز دوشنبه

مقام‌های ولایت سمنگان، در شمال افغانستان، اعلام کردند حمله طالبان به اداره امنیت ملی این ولایت پایان یافته است؛ بنابر گزارش‌ها، در جریان این حمله دست‌کم ۱۱ تن از کارمندان این اداره امنیتی کشته شدند.

این حمله قبل از ظهر دوشنبه ۲۳ تیر در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، روی داد؛ بنابر گزارش‌ها، ابتدا یک مهاجم انتحاری خودرویش را در برابر این اداره منفجر کرد و پس از آن چند مهاجم وارد محوطه اداره امنیت ملی شدند و تیراندازی‌ها به مدت دو ساعت ادامه یافت.

عبداللطیف ابراهیمی، والی سمنگان، بعدازظهر دوشنبه به خبرنگاران گفت با کشته شدن هر چهار مهاجم انتحاری که وارد محوطه شده بودند «فعلاً جنگ ختم و اوضاع تحت کنترل می‌باشد».

همچنین به گفته محمدصدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان، در جریان این حمله دست‌کم ۱۱ تن از کارمندان اداره امنیت کشته شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، حدود ۶۵ نفر نیز در این حمله زخمی شدند که اکثر آنها شهروندان غیرنظامی، از جمله چند کودک، هستند.

عبدالخلیل مصدق، رئیس بهداشت سمنگان، به رادیو اروپای آزاد گفت در بین زخمی‌ها دست‌کم هشت زن و دو کودک دیده می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در پیامی که به رسانه‌ها فرستاد با اعلام اینکه این گروه مسئولیت حمله در سمنگان را برعهده می‌گیرد مدعی شد که در این حمله بیش از ۷۰ نیروی امنیتی کشته و زخمی شده‌اند؛ ادعایی که از سوی والی سمنگان رد شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در پیامی «این عمل جنایتکارانه و ضد بشری» را محکوم کرد و گفت: «توسل به ادامه خشونت و کشتن مردم برای به دست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که با تأسف گروه طالبان آن را اختیار کرده‌اند».

مذاکره بین طالبان و دولت افغانستان یکی از موارد مطرح‌شده در توافق آمریکا و طالبان است که حدود پنج ماه پیش در قطر امضا شد.

مطابق توافق قطر، گفت‌وگوهای طالبان و دولت افغانستان برای دهم مارس آینده، بیستم اسفند امسال، برنامه‌ریزی شده اما اختلاف بر سر آزادی زندانیان دو طرف موجب افزایش حملات مرگبار طالبان در هفته‌های اخیر شده است.

مطابق توافق دوحه، پیش از آغاز «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» دولت افغانستان باید پنج هزار زندانی طالب را در چند مرحله آزاد کند و طالبان نیز باید مجموعا یکهزار زندانی دولتی را رها کند.

بنابر برخی آمار، دولت کابل تاکنون ۴.۱۹۹ زندانی طالب را آزاد کرده و این گروه شبه‌نظامی نیز ۷۷۹ زندانی را رها کرده است؛ اختلافاتی نیز بین دو طرف بر سر فهرستی ششصد نفره که دولت افغانستان می‌گوید به خاطر جنایات‌شان حاضر به آزاد کردن آنها نیست رخ داده است.

شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان که روز دوشنبه شاهد حمله طالبان بود، از شهرهای نسبتاً امن در افغانستان به شمار می‌رفت و بزرگ‌ترین عملیات مرگباری که در آن صورت گرفته بود مربوط به چند سال پیش است که انفجار در یک هتل باعث کشته شدن چند مقام بلند پایه دولتی شد.

XS
SM
MD
LG