لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

ادامه تجمع‌ها در اعتراض به احکام سنگین دانشجویان بازداشتی دی‌ماه


تجمع صبح شنبه در دانشگاه «علامه طباطبایی» چندمین تجمع اعتراضی در روزهای اخیر در دانشگاه‌های تهران است
تجمع صبح شنبه در دانشگاه «علامه طباطبایی» چندمین تجمع اعتراضی در روزهای اخیر در دانشگاه‌های تهران است

بنابر گزارش‌ها از تهران، تجمع‌های دانشجویی در اعتراض به احکام صادرشده برای چند تن از دانشجویانی که در اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند روز شنبه نیز ادامه یافت.

بنابر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، تازه‌ترین تجمع اعتراضی صبح شنبه، دوم تیر، در «دانشگاه علامه طباطبایی» برگزار شد.

بنابر تصاویر منتشرشده، معترضان نوشته‌هایی همچون «دانشگاه خصوصی شده، زندان عمومی شده» و «احکام قضایی سنگین صورت مسئله را پاک نمی‌کند» در دست داشتند.

تجمع صبح شنبه چندمین تجمعی است که در روزهای اخیر در چند دانشگاه‌ تهران در اعتراض به احکام قضایی صادرشده برای دانشجویان برگزار می‌شود.

روز دوشنبه نیز شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به این احکام و همچنین «امنیتی شدن فضای دانشگاه» تجمعی برگزار کردند و از شرکت کردن در امتحانات سر باز زدند.

منابع دانشجویی هفته گذشته خبر دادند که احکام اولیه برای چند تن از دانشجویانی که در دی‌ماه بازداشت شده بودند صادر شده است.

بنابر همین گزارش، سینا درویش عمران و علی مظفری، دانش‌آموخته و دانشجوی فعلی دانشگاه تهران، هر کدام به هشت سال حبس و محرومیت از فعالیت‌ سیاسی و حضور در فضای مجازی محکوم شده‌اند.

منابع دانشجویی حدود سه ماه پیش نیز خبر داده بودند که لیلا حسن‌زاده، محسن حق‌شناس و سینا ربیعی، از دانشجویان دانشگاه تهران، به ترتیب به شش، دو و یک سال حبس و همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند.

در دی‌ماه گذشته و همزمان با اعتراض‌های سراسری در ایران، بیش از یکصد دانشجو عمدتا در تهران بازداشت شدند و کمتر از دو ماه بعد محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، خبر داد که برای پنجاه تن از این دانشجویان پرونده قضایی تشکیل شده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام بازداشت‌شدگان را اعلام نکرد اما فرید موسوی، دیگر نماینده مجلس، این بازداشت‌ها را «پیشگیرانه» خواند.

در همین حال دانشجویان معترض وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی را مسئول بازداشت دانشجویان معرفی کرده و در گفت‌وگو با مقام‌های وزارت علوم، از عملکرد دولت روحانی در این زمینه به شدت انتقاد کردند.

با این حال شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی، روز شنبه ضمن انتقاد از احکام «سنگین» از «پیگیری‌های دولت» در این زمینه خبر داد.

خانم مولاوردی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا که روز شنبه، دوم تیر، منتشر شد گفت: «انتظار داریم در مرحله تجدید نظر با مجموع عوامل و شرایطی که در نظر گرفته می‌شود، به احکام مناسب و تبرئه برسیم.»

این مقام دولت روحانی همچنین درباره اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته گفت: «اقدام خاصی پیش از صدور احکام انجام نشد، اما بعد از اینکه متوجه شدیم احکام سنگینی صادر شده، پیگیری‌هایی را آغاز کردیم.»

شمار دقیق دانشجویان بازداشت‌شده در دی‌ماه و همچنین دانشجویانی که احکام آنها در روزهای اخیر صادر شده روشن نیست و آمار مختلفی از سوی چند مقام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

با این حال به گفته خانم مولاوردی، «برای ۱۱ نفر از دانشجویان معترض که اکثرا از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند، احکامی صادر شده است».

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این حال گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.

منبع: ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ح. ج./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG