لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

شمار کشته‌های دور جدید اعتراض‌ها در عراق به ۳ نفر رسید


صحنه‌ای از رویارویی مأموران امنیتی عراق با تظاهرکنندگان در میدان التحریر؛ دوشنبه
صحنه‌ای از رویارویی مأموران امنیتی عراق با تظاهرکنندگان در میدان التحریر؛ دوشنبه

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است یکی دیگر از تظاهرکنندگان عراقی که در میدان تحریر بغداد هدف اصابت گلوله گاز اشک‌آور قرار گرفته بود جان باخت و به این ترتیب شمار کشته‌های چند روز اخیر به سه نفر رسید؛ نخست وزیر عراق دستور داده است مأموران امنیتی به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی نکنند.

یک منبع بیمارستانی در بغداد روز سه‌شنبه هفتم مرداد به خبرگزاری فرانسه گفت که مخزن گلوله اشک‌آور به سر و سینه فرد جان‌باخته اصابت کرده بود و در حوادث شب گذشته بیش از ده نفر نیز مجروح شدند.

دور جدید اعتراض‌ها به قطع برق در گرمای شدید تابستان و ضعف خدمات عمومی از شامگاه یکشنبه در بغداد و برخی شهرهای جنوبی عراق آغاز شد.

تظاهرات صبح دوشنبه نیز ادامه یافت و در جریان آن دو تظاهرکننده در بغداد به دلیل اصابت محفظه گاز اشک‌آور به سرشان کشته شد.

ساعاتی پس از آن مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در پیامی تلویزیونی گفت اعتراضات حق مشروع مردم است و به نیروهای امنیتی دستور می‌دهد «حتی یک گلوله هم به سوی معترضان شلیک نکنند».

نخست وزیر عراق در این نطق تلویزیونی بی‌سابقه همچنین گفت دستور داده است تحقیقاتی فوری درباره خشونت‌ها انجام گیرد و احتمالا نتیجه این تحقیقات در ۷۲ ساعت آینده در اختیار او قرار خواهد گرفت.

با این حال ساعاتی پس از انتشار این پیام، اعتراض‌ها بار دیگر در میدان تحریر و دیگر نقاط از سر گرفته شد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

اعتراضات اخیر در عراق و شلیک گلوله اشک‌آور به سر معترضان یادآور اعتراض‌های پارسال در بغداد و شهرهای جنوبی این کشور است که اوج آن در مهرماه ۹۸ بود.

در جریان آن اعتراضات که هفته‌ها به درازا کشید حدود ۵۵۰ تن کشته و بیش از ۳۰ هزار نفر مجروح شدند و سرانجام به کناره‌گیری عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق منجر شد.

در جریان اعتراضات پارسال شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده شد و معترضان چند بار کنسولگری‌های ایران در بصره و نجف را به آتش کشیدند.

XS
SM
MD
LG