لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

اعتصاب رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران روز شنبه ادامه یافت


در حالی که مقام‌های وزارت راه ایران از موافقت با افزایش کرایه رانندگان کامیون خبر داده بودند، بنابر گزارش‌ها اعتصاب این رانندگان روز شنبه پنجم خرداد نیز در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتصاب رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران، از جمله «مشهد، همدان، سقز، طبس، اسفراین، تاکستان، بوشهر، بروجن، کرمانشاه و دیوان‌دره» برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت.

تصاویر و ویدئوهایی که رادیو فردا دریافت کرده، نشان می‌دهد صف بلند کامیون‌های متوقف شده در شهرهای مختلف روز شنبه همچنان ادامه دارد و شماری از رانندگان معترض نیز تجمعاتی در برابر ساختمان‌های دولتی برگزار کرده‌اند.​

اعتصاب رانندگان کامیون از یکم خرداد و در اعتراض به شرایط صنفی آغاز شد و در برخی استان‌ها، مانند اصفهان و شیراز، باعث کمبود سوخت و صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی شد.

در پی این اعتصاب‌ها شامگاه جمعه داریوش امانی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با حضور در تلویزیون دولتی ایران از افزایش کرایه رانندگان کامیون به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد خبر داد و گفت که این افزایش کرایه از ۲۷ اردیبهشت آغاز به ابلاغ شده است.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی کرایه مورد قبول رانندگان نیست و «آنها خواهان افزایش ۵۰ درصدی نرخ پایه کرایه‌بار هستند ... و ادامه اعتراض آنها هم همین پیام را مخابره می‌کند».

داریوش امانی در برنامه تلویزیونی شامگاه جمعه گفت با اینکه میزان کرایه رانندگان باید سالانه بر مبنای میزان تورم تعیین شود، اما «این رقم طی سه سال گذشته افزایشی نداشته است».

رانندگان کامیون همچنین به قطع یارانه حق بیمه، بالا بودن حق کمیسیون شرکت‌های باربری، گران بودن عوارض جاده‌ای و مشکلات نوبت‌دهی نیز معترض‌اند.

مقام‌های وزارت راه ایران همچنین گفته‌اند که نوسانات قیمت ارز در هفته‌های اخیر و افزایش بهای لوازم یدکی کامیون‌ها از جمله دلایل اعتراض‌ها به شمار می‌رود.

از سوی دیگر روح‌الله اسماعیل‌نژاد، رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران سیرجان، به وبسایت «شهردار آنلاین» گفته است: «مسئولان امنیتی و استانی همواره با کامیون‌داران با زبان تهدید سخن گفته‌اند و اجازه ندادند که در طول این سال‌ها به مشکلات آنها رسیدگی شود».

به گفته این فعال صنفی، رانندگان کامیون ملزم به نصب یک «سیستم ردیاب» شده‌اند که فقط به نیروهای امنیتی و مسئولان شرکت نفت کمک می‌کند اما هزینه‌اش را باید رانندگان بپردازند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در ایران حدود ۳۷۰ هزار دستگاه کامیون تردد دارند که بیش از ۱۲۰ هزار از آنها بالای ۳۵ سال عمر دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، صدا و سیما، فارس، شبکه‌های اجتماعی، شهردار آنلاین و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG