لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

آمریکا الزامات جدیدی را برای کشورهای مشمول معافیت روادید در نظر گرفته است


دولت آمریکا از روز جمعه ۲۴ آذر، الزامات جدیدی را برای ۳۸ کشور مشمول معافیت روادید تعیین کرده است که از جمله آنها غربالگری مسافران آمریکا بر پایه اطلاعات ضد تروریستی ایالات متحده است.

خبرگزاری رویترز این موضوع را روز جمعه به نقل از مقام‌های رسمی دولت آمریکا گزارش کرد و یادآور شد که برنامه معافیت روادید به شهروندان ۳۸ کشور عمدتاً اروپایی امکان می‌دهد بدون روادید برای مدت حداکثر ۹۰ روز به آمریکا سفر کنند اما این شهروندان لازم است که برای ورود به خاک آمریکا مدرکی موسوم به مجوز سفر اخذ کنند.

رویترز همچنین یادآور شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از طرق مختلف به دنبال سخت‌تر کردن مقررات برای کسانی است که قصد سفر یا مهاجرت به آمریکا را دارند، با این استدلال که محدودیت‌ها در این مورد به دلایل امنیتی الزامی است.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی، تغییرات جدید در زمینه معافیت روادید همه ۳۸ کشور مشمول این برنامه را شامل می‌شود و یکی از این تغییرات الزام کشورها به استفاده از اطلاعات ایالات متحده برای غربال‌گری مسافرانی از کشورهای ثالث است که از مرزهای آنها برای سفر به آمریکا عبور می‌کنند.

همچنین کشورهایی که شهروندان‌شان در زمان بازدید از ایالات متحده عمدتاً بیش از زمان مجاز در این کشور مانده‌اند، ملزم می‌شوند که کارزارهایی آگاهی‌رسان را برای اطلاع‌رسانی در مورد پیامدهای اقامت بیش از زمان مجاز به اجرا بگذارند. یکی از جریمه‌های کنونی برای مسافرانی که بیش از مدت مجاز در آمریکا می‌مانند این است که در آینده نمی‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند.

به گفته مقام‌های آمریکایی آستانه در نظر گرفته شده برای الزام کشورها برای اجرای کارزارهای آگاهی‌رسان دو درصد است، به این معنی که اگر از هر صد شهروند مسافر به آمریکا دو نفر بیش از زمان مجاز در آمریکا بمانند، آن کشور ملزم به برقرار چنین کارزارهایی خواهد بود.

این گزارش به نقل از یکی از گزارش‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌نویسد که در سال مالی ۲۰۱۶، شهروندان یونان، مجارستان، پرتغال، و سن‌مارینو جزو مشمولان معافیت روادید بوده‌اند که از آستانه دو درصدی اقامت بیش از زمان مجاز تجاوز کرده‌اند.

گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنین حاکی است که در این مدت، نرخ متوسط اقامت بیش از مدت مجاز برای شهروندان کشورهای مشمول معافیت روادید ۰.۶۸ درصد بوده که پایین‌تر از این میزان برای شهروندانی کشورهایی است که مشمول این برنامه نیستند. این میزان برای آنها در سال مالی ۲۰۱۶ کمی بیش از دو درصد اعلام شده است.

رویترز می‌نویسد که اعضای کنگره آمریکا پیش در مورد مخاطرات امنیتی اقامت بیش از مدت مجاز در آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند، و بر پایه گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا در ماه می سال جاری میلادی، نبود سیستمی جامع برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد خروج بازدیدکنندگان از آمریکا، باعث شده در این زمینه به اطلاعات منابع ثالث تکیه شود که در مواردی ناقص هستند.

بر پایه این گزارش و به نقل از مقام‌های آمریکایی، ایالات متحده همچنین شروع به ارزیابی اقدامات حفاظتی کرده است که کشورهای شامل معافیت روادید در فرودگاه‌های خود در مقابل «تهدیدات داخلی» اتخاذ کرده‌اند؛ به‌ویژه در مورد فرودگاه‌هایی که از آنها پروازهای مستقیم به خاک آمریکا صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG