لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، از مقام خود استعفا کرد


ساعاتی پس از کناره‌گیری وزیر امور مربوط به برگزیت، دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که بوریس جانسون نیز از سمت وزیر خارجه این کشور استعفا کرده است.

دفتر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در بیانیه‌ای کوتاه که روز دوشنبه ۱۸ تیر منتشر شد گفته است استعفای بوریس جانسون پذیرفته شده و بزودی نام جانشین او اعلام خواهد شد.

از بوریس جانسون که حامی سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده هنوز واکنشی در این باره منتشر نشده است.

راهبرد ترزا می برای پیگیری برگزیت یا موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با مخالفت‌هایی در کابینه او همراه بود اما خانم می چند روز پیش توانست توافق وزیران ارشد کابینه‌اش را با دشواری به دست بیاورد.

با این حال شامگاه یکشنبه اعلام شد که دیوید دیویس از وزارت امور مربوط به برگزیت استعفا کرده است. او با انتقاد از راهبرد خانم می درباره جزئیات خروج از اتحادیه اروپا گفته بود که این طرح «بسیار آسان‌گیرانه است».

مسئله تداوم تجارت نزدیک با اتحادیه اروپا پس از برگزیت و همچنین برخی مقررات مربوط به حضور شهروندان دو طرف در کشورهای یکدیگر از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف در کابینه ترزا می به شمار می‌رود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، کابینه خانم می که پیش از این نیز کابینه‌ای «شکننده» محسوب می‌شد، اکنون به مرحله «عمیقاً ناپایدار» رسیده است.

خانم می انتقادهای دیوید دیویس را رد کرد و در نامه‌ای نوشت که طرح او درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در راستای تعهد او به ترک تنها بازار اتحادیه است.

دومینیک راب، وزیر سابق مسکن بریتانیا، به عنوان وزیر جدید برگزیت تعیین شده است.

شهروندان بریتانیا در یک همه‌پرسی که دو سال پیش برگزار شد با اختلافی اندک رإی دادند که این کشور از اتحادیه اروپا خارج شود.

دولت بریتانیا برنامه‌ریزی کرده است که خروج از اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی انجام گیرد.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس / ج. / ا.م
XS
SM
MD
LG