لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

گزارش سازمان ملل از نقض شدید حقوق بشر در ناحیه کریمه توسط روسیه


پلیس ضدشورش روسیه در حال بازداشت یک شهروند تاتار اهل کریمه در حاشیه یک تجمع اعتراضی در بهار امسال (عکس آرشیوی است)
پلیس ضدشورش روسیه در حال بازداشت یک شهروند تاتار اهل کریمه در حاشیه یک تجمع اعتراضی در بهار امسال (عکس آرشیوی است)

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود می‌گوید مأموران حکومت روسیه از زمان تصرف ناحیه کریمه موارد شدیدی از نقض حقوق بشر از جمله شکنجه مرتکب شده‌اند.

در گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز ۲۵ سپتامبر منتشر شد، گفته می‌شود «از زمان اشغال این ناحیه توسط روسیه» وضعیت حقوق بشر در کریمه وخیم‌تر شده است. این گزارش مواردی از مفقود شدن افراد، و نقض کنوانسیون ژنو و قوانین بین‌المللی را خاطر نشان می‌کند.

در بخشی از گزارش گفته شده این نهاد «نقض شدید حقوق بشر از جمله دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه، مفقود شدن اجباری، بدرفتاری و شکنجه و حداقل یک مورد اعدام غیرقانونی را ثبت کرده است».

زید راعد الحسین کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «حسابرسی در موارد نقض حقوق بشر و آزار و همچنين جبران خسارت و پرداخت غرامت به قربانیان ضرورتی فوری دارد».

پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار مسکو در اوکراین در نتیجه اعتراض‌های گسترده مردم دولت روسیه در مارس ۲۰۱۴ با اعزام نیرو به کریمه و برگزاری یک همه‌پرسی که مورد اعتراض ده‌ها کشور قرار گرفت، این ناحیه را به خاک خود ملحق کرد.

در واکنش به این اقدام بسیاری از کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کردند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود می‌گوید با جایگزینی قوانین روسیه به جای قوانین اوکراین و تحمیل شهروندی روسیه به ده‌ها هزار نفر از ساکنان کریمه، دولت روسیه کنوانسیون ژنو و قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.

این گزارش می‌افزاید تحمیل تابعیت روسیه به خصوص روی «آن دسته از شهروندانی که قبلاً تابعیت روسیه را رد کرده بودند و کارمندان نهادهای دولتی که در صورت عدم پذیرش تابعیت روسیه شغل خود را از دست می‌دادند، تأثیر شدیدی به جا گذاشته است. در نتیجه این تغییر آن دسته از شهروندان کریمه که شرایط قانونی برای تابعیت روسیه را نداشتند افراد خارجی تلقی می‌شوند».

درعین حال بر اساس این گزارش «آموزش به زبان اوکراینی در ناحیه کریمه تقریباً از بین رفته است».

این گزارش می‌گوید صدها تن از زندانیان و افرادی که در انتظار محاکمه بودند به روسیه منتقل شده‌اند، روشی که «طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی کاملاً ممنوع است».

این گزارش می‌افزاید حداقل سه نفر در دوران بازداشت به خاطر عدم برخورداری از معالجات و توجه پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ حکومت روسیه علاوه بر الحاق ناحیه کریمه از نیروهای شورشی در شرق اوکراین که با دولت مرکزی می‌جنگند، حمایت کرده است. از آوریل ۲۰۱۴ و آغاز این نبردها در شرق اوکراین تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG