لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

گزارشگران ویژه سازمان ملل حکم زندان برای سه معترض به حجاب اجباری در ایران را محکوم کردند


از راست: مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی
از راست: مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی

شش تن از گزارشگران ویژه و کارشناسان ارشد حقوق بشر سازمان ملل با محکوم کردن احکام صادرشده برای سه فعال معترض به حجاب اجباری، خواستار آزادی فوری مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی شدند؛ همزمان گزارش‌هایی درباره انتقال چهار تن از «دختران آزادی» به زندان قرچک منتشر شده است.

در بیانیه گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل که روز جمعه، ۲۵ مرداد، در ژنو منتشر شد آمده است: بازداشت و صدور حکم زندان‌های طولانی برای این سه زن به دلیل «استفاده آنها از حق آزادی بیان‌شان با هدف برابری جنسیتی در ایران» بوده است.

این بیانیه به امضای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در امور ایران، احمد شهید، گزارشگر آزادی مذهبی، میشل فورست، گزارشگر مدافعان حقوق بشر، دوبراوکا سیمونوویچ، کارشناس خشونت علیه زنان، دیوید کی، کارشناس آزادی بیان و مسکرم گست تچان، رئیس کارگروه سازمان ملل درباره نابرابری علیه زنان رسیده است.

امضاکنندگان این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند ضمن لغو احکام صادرشده برای این سه زن، تمامی مدافعان حقوق بشر را که در ارتباط با فعالیت‌هایشان به طور خودسرانه بازداشت شدند آزاد کنند.

وکلای مدافع مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در روزهای اخیر خبر داده‌اند که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این سه زن را مجموعاً به ۵۵ سال زندان محکوم کرده است که در صورت قطعی‌شدن احکام، برای هریک از آنان «مجازات اشد» یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

این سه فعال زن حدود پنج ماه پیش ویدئویی به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، منتشر کردند که آنها را بدون روسری در حال توزیع گل بین مسافران زن متروی تهران و گفت‌وگو در مورد امیدواری به کسب حقوق زنان در ایران نشان می‌داد.

این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و پس از آن، این سه معترض به حجاب اجباری بازداشت شدند وقوه قضائیه جمهوری اسلامی آنها را به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» و علاوه بر اینها در مورد مژگان کشاورز «توهین به مقدسات» متهم کرد.

یک روز پیش از انتشار بیانیه گزارشگران ویژه سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز احکام صادرشده برای این سه معترض به حجاب اجباری را محکوم کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز بازداشت این سه فعال مدنی در ایران را این‌گونه توصیف کرده است: «بخشی از سرکوب و دستگیری‌های گسترده فعالان حقوق زن و معترضان به حجاب اجباری که از ژانویه ۲۰۱۸ [زمستان پارسال] آغاز شده است».

«دختران آزادی» در زندان قرچک

از سوی دیگر برخی فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر گزارش کرده‌اند در مسابقه‌ای که روز دوشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، دست‌کم چهار تن از دخترانی که در تلاش برای ورود به ورزشگاه بوده‌اند بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، بازداشت‌شدگان شامل زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی هستند و از سوی سازمان اطلاعات سپاه آنها را بازداشت کرده است.

بازداشت این زنان در حالی صورت گرفته است که در پی هشدارهای اخیر فیفا، چندی پیش مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اطمینان داده بود که در جریان مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی، زنان نیز می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، وبسایت سازمان ملل، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG