لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

رأی مثبت شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیق در مورد حوادث غزه


زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۸ اردیبهشت بر این قرار گرفت که تیمی از محققان بین‌المللی جنایات جنگی را به منظور بررسی تیراندازی‌های مرگبار نیروهای اسرائیلی به معترضان غزه به منطقه اعزام کند.

در همین روز، وزارت خارجه اسرائیل نیز به این رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داده و این شورا را به «ریاکاری» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از طریق یک قطعنامه به تصویب این شورا رسیده‌است.

در این قطعنامه از شورای حقوق بشر خواسته شده تا «فوراً یک کمیسیون تحقیق مستقل بین‌المللی»، را برای بالاترین سطح از تحقیقات در این زمینه اعزام کند.

بر اساس این گزارش، تنها دو عضو از ۴۷ عضو شورا، ایالات متحده و استرالیا، علیه این قطعنامه رأی دادند، در حالی که ۲۹ کشور رأی موافق داده و ۱۴ عضو، از جمله بریتانیا، سوئیس و آلمان نیز رأی ممتنع دادند.

در متن قطعنامه آمده‌است که «تیم اعزامی باید همه موارد اتهامی تخلف و سوء رفتار را … در ارتباط با حملات نظامی علیه اعتراضات گسترده غیرنظامیان که از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ آغاز شده، از جمله مواردی را که ممکن است به جنایات جنگی محسوب شود، مورد تحقیق قرار دهد.»

نشست ویژه سازمان ملل متحد پس از شش هفته تظاهرات گسترده پناهندگان فلسطینی در مرز غزه برگزار شد. این پناهندگان خواستار بازگشت به خانه‌های سابق خود در داخل کشور اسرائیل هستند.

در پی بروز خشونت بین نیروهای اسرائیلی و تظاهرکنندگان، بیش از ۱۰۰ تن از اهالی غزه کشته شدند.

تنها در یک روز از اعتراضات، یعنی روز دوشنبه که همزمان بود با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس/اورشلیم، ۶۰ فلسطینی کشته و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در افتتاحیه نشست ویژه شورای یادشده از آنچه «استفاده کاملاً نامتناسب» نیروهای اسرائیلی از زور نامید انتقاد کرده و از تحقیق بین‌المللی در این زمینه حمایت کرد.

به گفته آقای الحسین «برخی از تظاهرکنندگان کوکتل مولوتف پرتاب کرده‌اند، با قلاب‌سنگ سنگ پرتاب کرده‌اند، بادبادک‌های سوزان به سمت اسرائیل فرستاده‌اند و تلاش کرده‌اند سیم‌های حصار بین غزه و اسرائیل را ببُرند.»

وی در عین حال افزود: «اما این اقدامات به تنهایی به نظر نمی‌رسد تهدید جانی فوری یا آسیبی مرگبار ایجاد کرده باشد که بتواند استفاده از اقدامات مرگبار را توجیه کند.»

وی افزود که «حوادث وحشتناک هفته گذشته برای هیچ‌کس امنیت بیشتر به همراه نیاورده است.»

اسرائیل شیوه برخورد ارتش این کشور با تظاهرکنندگان را موجه دانسته و می‌گوید این نوع برخورد برای جلوگیری از «نفوذ انبوه» افراد از غزه که توسط جنبش اسلام‌گرای حماس اداره می‌شود، ضروری است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای قطعنامه تازه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را محکوم کرده و این شورا را به «دورویی و انجام اقدامات بی‌معنا» متهم کرد.

در این بیانیه آمده‌است که اسرائیل تصمیم شورای حقوق بشر را به طور کامل رد می‌کند و این تصمیم بار دیگر ثابت می‌کند که این نهاد یک نهاد ضداسرائیلی است که ریاکاری و پوچی بر آن مستولی شده‌است.»

در همین حال، آویوا راز شختر، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در ژنو، نیز روز جمعه این قطعنامه را «شرم‌آور» نامید و گفت: «تجاوزگر حماس است. گروهی که دست به جنایات جنگی می‌زند حماس است.»

تئودور آلگرا، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، نیز از آنچه «تمرکز جانبدارانه بر اسرائیل» نامید انتقاد کرد و گفت که این قطعنامه «تمرکزی یک‌طرفه دارد بدون این‌که هیچ درخواستی برای انجام تحقیقات از حماس مطرح کند.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه. پ.پ/س.ن
XS
SM
MD
LG