لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

قطعنامه جدید سازمان ملل برای مقابله با تأمین مالی تروریسم


قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای مقابله با تأمین مالی افراد و گروه‌های تروریستی به تصویب هر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل رسید.
قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای مقابله با تأمین مالی افراد و گروه‌های تروریستی به تصویب هر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل رسید.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه، هشتم فروردین، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای جدید درباره مقابله با تأمین مالی تروریسم تصویب کرد.

هر ۱۵ عضو شورای امنیت به این قطعنامه که پیش‌نویس آن را فرانسه تهیه کرده بود رأی مثبت دادند.

قطعنامه ۱۳ بندی شورای امنیت از تمامی کشورها خواسته است اطمینان حاصل کنند که قوانین و مقررات‌شان هرگونه همکاری مستقیم یا غیرمستقیم مالی را که مورد استفاده افراد یا گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد یا می‌تواند قرار بگیرد جرم‌ انگاشته و برای آن مجازات جدی در نظر بگیرند.

ولایمیر وُرونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم، در سخنانش در نشست شورای امنیت، ضمن تقدیر از نقش فرانسه در بهبود همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با تأمین مالی تروریسم گفت: پیش از این هم چندین قطعنامه دیگر با هدف مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شده بود، «اما سند امروز ضمن آن که خواست‌های مختلف قبلی را یکپارچه می‌کند، بر موارد جدید از جمله تکنولوژی‌های مدرن مالی، تمرکز دارد».

در قطعنامه شورای امنیت از تمامی کشورها خواسته شده است که فهرست تحریم‌های خود علیه داعش و القاعده را به‌روز کنند و همکاری بین‌المللی در این زمینه را بسیار جدی بگیرند.

قطعنامه ۲۴۵۶ همچنین از تمامی کشورها خواسته است که ضمن برآورد ریسک تأمین مالی تروریسم، حوزه‌های اقتصادی را که در برابر این تهدید آسیب‌پذیرتر هستند، از جمله بخش‌های غیرمالی، ساخت و ساز و بخش‌های مرتبط با داروسازی، شناسایی کنند و زیر نظر داشته باشند.

جاناتان کوهن، سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل، در نشست پنج‌شنبه‌شب گفت که باید جلو تأمین مالی گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان، که خشونت و بی‌ثباتی به تمام خاورمیانه صادر می‌کنند گرفته شود.

قطعنامه شورای امنیت همچنین همکاری کشورها برای یافتن شواهد و روش‌های تأمین مالی گروه‌های تروریستی را «حیاتی» خوانده است.

مارشال بیلینگسلا، رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل حضور داشت و درباره آخرین مقررات این گروه برای جلوگیری از تأمین مالی تروریسم توضیحاتی به اعضا داد.

منابع: وب‌سایت شورای امنیت سازمان ملل، رویترز، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG