لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

برایان هوک: قصد اعطای معافیت جدید نفتی از تحریم‌های ایران را نداریم


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با صدای آمریکا تأکید کرد سرنوشت معافیت‌های نفتی در مشورت پومپئو و ترامپ گرفته خواهد شد
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با صدای آمریکا تأکید کرد سرنوشت معافیت‌های نفتی در مشورت پومپئو و ترامپ گرفته خواهد شد

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه تحریم نفتی علیه ایران موفق بوده است، درباره هشت کشوری که معافیت موقت‌شان بزودی به پایان می‌رسد گفت که تصمیم نهایی در این باره بعداً اعلان خواهد شد.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی برایان هوک را به «ایران‌آزاری» متهم کرده است.

برایان هوک در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه ۷ فروردین از بخش انگلیسی «صدای آمریکا» پخش شد تأکید کرد سیاست آمریکا این است که دیگر معافیت جدید نفتی از تحریم ایران ندهد.

او اما درباره تداوم یا عدم تداوم معافیت‌های فعلی گفت: «الان چیزی نمی‌گوییم و ... تصمیم نهایی را وزیر خارجه پومپئو در مشورت با رئیس جمهور [ترامپ] خواهد گرفت».

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران، مقام‌های آمریکایی در نوامبر گذشته اعلام کردند به هشت کشور خریدار نفت ایران حدود شش ماه مهلت می‌دهند تا به‌تدریج خرید خود را به صفر برسانند.

این هشت کشور شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان هستند و مهلت شش‌ماهه آنها در میانه اردیبهشت به پایان می‌رسد.

آقای هوک در مصاحبه با صدای آمریکا با اشاره به اینکه «اعطای معافیت به این هشت کشور لازم بود»، دلیل آن را «اجتناب از وارد شدن شوک به بازار جهانی و صعود یک‌باره قیمت نفت» اعلام کرد و گفت «کنار گذاشتن چیزی حدود یک‌ونیم میلیون بشکه نفت ایران ... به‌خوبی و با دقت انجام گرفت».

وی در عین حال گفت که «سال ۲۰۱۹ برای بازار جهانی نفت بسیار بهتر است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه بیش از تقاضا خواهد بود».

این مقام وزارت خارجه آمریکا عملکرد چند ماه گذشته دولت ترامپ در اِعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را موفق ارزیابی کرد و گفت: «تا همین‌جا هم بیش از نصف صادرات نفت ایران را فقط ظرف چند ماه [از بازار جهانی] کنار گذاشته‌ایم».

برایان هوک با اشاره به اینکه دولت اوباما «در طول سه سال به ۲۰ کشور معافیت داده بود» گفت: «اما امروز ۲۳ کشور مشتری نفت ایران خریدشان به صفر رسیده است».

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که برخی از این کشورها، به ویژه هند و کره جنوبی، در تلاش‌اند تا مقام‌های آمریکایی را به تمدید معافیت‌شان قانع کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع نفتی گزارش داده بود که آمریکا درصدد آن است که میزان معافیت‌ها را کاهش دهد و با کاستن ۲۰ درصد دیگر از صادرات نفتی ایران، صادرات نفت ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

بهرام قاسمی: «برایان هوک مبتلا به ایران‌آزاری است»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به اظهارات برایان هوک، وی را «مبتلا به بیماری مزمن ایران‌آزاری» دانست.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه گفته‌های برایان هوک را «سخیف و از سر نابخردی» خواند و گفت: «این مقام آمریکایی نگاهی به تحولات بین‌المللی و آنچه امروز در عرصه جهان می‌گذرد داشته باشد تا به‌روشنی دریابد که تحولات منطقه و جهان در سمت‌وسویی نیست که ایشان و حاکمان امروز کاخ سفید آرزوی آن را دارند».

بهرام قاسمی همچنین برایان هوک و دولت آمریکا را به «جنایات ضدبشری» و «اقدامات کینه‌ورزانه» علیه ایران کرد و گفت آنها باید به «خساراتی که به ملت رشید ایران وارد کرده‌اند» پاسخ بدهند.

برایان هوک روز چهارشنبه در پاسخ به این پرسش صدای آمریکا که تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی ایران نیز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب عصبانیت آنها شود گفت: «من این پرسش را زیاد از رسانه‌ها می‌شنوم، اما از مردم ایران تا حالا نشنیده‌ام».

آقای هوک با اشاره به اینکه «مردم ایران می‌دانند بابت مشکلات اقتصادی‌شان چه کسی را باید مورد سرزنش قرار دهند: رئیس جمهور روحانی را»، گفت: وقتی شش سال پیش او به ریاست جمهوری رسید «تورم ۳۹ درصد بود و او قول شرایط بهتر داد؛ حالا مردم ایران می‌بینند که تورم بیشتر هم شده است».

برایان هوک همچنین بار دیگر گفت که مسئولان جمهوری اسلامی «اقتصاد ایران را ویران کرده‌اند و محیط زیست را به نابودی کشیده‌اند، تنها به این خاطر که به جای فکر کردن به مردم خود، نگران انقلاب‌شان در خارج از کشور هستند».

موضوع اقامت بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی در آمریکا

برایان هوک در مصاحبه‌اش با صدای آمریکا به موضوع درخواست‌های متعدد برای لغو اقامت برخی از بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی در آمریکا نیز پرداخت و گفت که این موضوع در دست بررسی است.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی به ویژه در ماه‌های اخیر با تهیه فهرستی از بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی که در خاک آمریکا اقامت دارند، تلاش‌هایی حقوقی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

برخی از نمایندگان کنگره نیز از طرح‌های پیشنهادی خود در این باره، و به ویژه با تمرکز بر مجازات جمهوری اسلامی «بابت گروگان‌گیری‌هایش»، خبر داده‌اند.

برایان هوک در مصاحبه‌اش با صدای آمریکا تنها به این اشاره کرد که «نگرانی‌ها در این باره را شنیده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم. این همه چیزی است که فعلاً می‌توانم بگویم».

با این حال آقای هوک درباره ویزای شهروندان عادی ایرانی گفت که محدودیت‌های ویزایی برای متقاضیان ایرانی «به دلیل نبود روابط دیپلماتیک و عدم همکاری تهران برای تبادل اطلاعات» است.

او همچنین با اشاره به اینکه تلاش می‌شود برای دانشجویان استثنا قائل شد گفت: چون نخستین اولویت حفاظت از جان شهروندان آمریکایی است و «حکومت ایران درصدر حامیان تروریسم جهانی قرار دارد، این موضوع بر سیاست‌های ویزایی ما، حتی بر دانشجویان، تاثیر می‌گذارد».

منابع: صدای آمریکا، رویترز و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG