لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

نوبل پزشکی به دو سرطان‌شناس از آمریکا و ژاپن رسید


هیأت داوری نوبل پزشکی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که این جایزه به جیمز الیسون و تاسوکو هونجو، دو ایمنی‌شناس از آمریکا و ژاپن، تعلق می‌گیرد که پژوهش‌هایشان به بررسی راه‌های مقابله دفاع طبیعی بدن با سرطان اختصاص داشته است.

بر خلاف راه‌های سنتی معالجه سرطان که مستقیماً یاخته‌های سرطانی را هدف می‌گیرد، دکتر الیسون و دکتر هونجو راه‌هایی یافتند که به دستگاه ایمنی بدن بیمار کمک می‌شود تا سریع‌تر به این یاخته‌ها حمله کند.

هیأت داوری نوبل پزشکی روز دوشنبه، نهم مهر، در استکهلم با اعلام این دو پژوهشگر به عنوان برندگان نوبل امسال گفت که مطالعات آنها اکنون به روشی درمانی منجر شده که «به مثابه انقلابی در معالجه سرطان است و نگرش به درمان سرطان را اساساً تغییر داد».

کشف این دو دانشمند عمدتاً شامل معالجه سرطان با استفاده از پروتئین‌هایی است که برخی یاخته‌ها در دستگاه ایمنی بدن مسئول ساخت آن هستند و نقشی مانند «ترمز» ایفا می‌کنند.

جیمز الیسون اکنون ۷۰ سال دارد و نام او در تحقیقات مربوط سرطان از حدود ۲۳ سال پیش و با کشف پروتئین شماره چهار (CTLA-4) بر روی یاخته‌ای در لنفوسیت تی بر سر زبان‌ها افتاد.

تحقیقات تیم زیر نظر دکتر الیسون سرانجام به تولید دارویی برای درمان سرطان منجر شد که نهاد نظارتی دارو و غذا در آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۱ آن را تایید کرد.

تاسوکو هونجو، استاد ۷۶ ساله دانشگاه کیوتوی ژاپن، نیز تقریبا همزمان با پزشک آمریکایی موفق به کشف پروتئین دیگری در یاخته‌های سیستم دفاعی شد که آن را PD-1 نام نهاد.

به نوشته بیانیه هیأت داوری نوبل پزشکی، «بیش از یکصد سال است که دانشمندان کوشیده‌اند دستگاه دفاعی بدن را در مبارزه با سرطان دخیل کنند. اما دستاوردهای بالینی آنها تا پیش از کشفیات حیاتی این دو برنده ناچیز بود».

پادشاه سوئد در مراسمی رسمی که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود جایزه این دو دانشمند، به ارزش ۹ میلیون کرون سوئد معادل حدود یک میلیون و صدهزار دلار، را مشترکاً به آنها اهدا خواهد کرد.

مراسم امسال در دهم دسامبر همزمان با صد و بیست و دومین سالروز مرگ آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه، برگزار خواهد شد.

جایزه نوبل پزشکی سال گذشته نیز به سه دانشمند آمریکایی رسیده بود.

برنده جایزه نوبل فیزیک قرار است روز سه‌شنبه اعلام شود و روزهای پس از آن نیز برندگان نوبل در رشته‌های شیمی، صلح و اقتصاد اعلام خواهد شد.

فعالیت کمیته ادبیات نوبل اخیراً در ارتباط با اتهام‌های رسوایی‌های جنسی برخی اعضا مختل شده و به این خاطر، برای نخستین بار این جایزه امسال اهدا نمی‌شود.

موضوع رسوایی‌های جنسی در این کمیته در پی موج هشتگ «من هم» پررنگ شد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رویترز / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG