لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

«کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان در صورت مذاکره طالبان با دولت کابل»


شمار نظامیان آمریکا در افغانستان در حال حاضر حدود ۱۴هزار تن است
شمار نظامیان آمریکا در افغانستان در حال حاضر حدود ۱۴هزار تن است

برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند در صورتی که گروه طالبان مذاکره مستقیم با دولت افغانستان را بپذیرد، دولت دونالد ترامپ آمادگی دارد در مرحله نخست چندین هزار تن از نیروهای نظامی‌اش را از آن کشور خارج کند.

روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه، دهم مرداد، به نقل از منابعی گزارش دادند که تعداد فعلی سربازان آمریکایی در افغانستان که چهارده‌هزار نفر است به هشت تا ده‌هزار سرباز کاهش خواهد یافت.

گروه طالبان همواره مذاکره با دولت کابل را رد کرده و آن را «رژیم دست‌نشانده» خوانده است.

شبکه سی‌ان‌ان همچنین گزارش داده است که توافقنامه صلح با طالبان شامل مواردی دیگر از قبیل کاهش کارمندان سفارت آمریکا و نیروهای امنیتی آمریکایی نیز خواهد بود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز چهارشنبه به رادیو اروپای آزاد گفته بود که توافقنامه جامع با گروه طالبان چهار مورد عمده را در بر می‌گیرد.

آقای خلیل‌زاد این چهار مورد را خروج نیروهای خارجی، تضمین طالبان به توقف حملاتش، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و سرانجام آتش‌بس دائم ذکر کرده بود.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در عین حال تأکید کرده بود «تا بر سر همه موارد توافق نشود، با هیچ موردی موافقت نخواهد شد».

تاکنون چندین دور از گفت‌وگوهای زلمای خلیل‌زاد با گروه طالبان در دوحه قطر برگزار شده و آمریکا یکم سپتامبر (حدود چهار هفته دیگر) را به عنوان ضرب‌الاجل دستیابی به توافق صلح افغانستان تعیین کرده است.

یکم سپتامبر کمتر از یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند شماری از مقام‌های آمریکایی از احتمال به تعویق انداختن انتخابات و پیوستن طالبان به حکومت موقت سخن گفته‌اند.

با این حال جان بَس، سفیر آمریکا در کابل، روز پنج‌شنبه در توئیترش نوشت که انتخابات افغانستان پروسه‌ای افغانی است و ایالات متحده از برگزاری آن حمایت می‌کند.

پیشنهاد تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اینکه با استقبال طالبان و شماری دیگر از مخالفان دولت روبه‌رو شده اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی، با آن مخالفت کرده است.

XS
SM
MD
LG