لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

«امیر دیانت و همدستش برای خرید نفتکش بیش از ۱۲ میلیون دلار پرداخته بودند»


یک روز پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد یک شرکت معدن و مدیر ایرانی‌-عراقی‌اش را به خاطر همکاری‌های نزدیکش با نیروی قدس سپاه پاسداران تحت تحریم قرار داده است، وزارت دادگستری آمریکا جزئیاتی از این پرونده را منتشر کرد.

بنابر بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت، در وبسایت دفتر دادستانی واشینگتن دی‌سی منتشر شد، دو شهروند ایرانی به نام‌های امیر دیانت و کامران (علی) تاجمیری رسما به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم شدند.

به گفته دادستانی واشینگتن، این دو نفر سال گذشته از طریق یک شرکت پوششی با پرداخت بیش از ۱۲ میلیون دلار اقدام به خرید یک نفتکش با پرچم لیبریا کردند اما این مبلغ توسط آمریکا توقیف شد.

یک روز پیش‌تر وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود امیر دیانت سال‌هاست با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری نزدیک دارد و علاوه بر تأمین مالی و فروش نفت، در قاچاق سلاح به یمن نیز نقش دارد.

بنابر بیانیه دادستانی واشینگتن، امیر دیانت و کامران (علی) تاجمیری در سپتامبر پارسال (شهریور ۹۸) با به کار گیری شرکت پوششی خود در عمان و از راه‌های پیچیده اقدام به خرید نفتکش «ناتیک» (Nautic) کردند.

این نفتکش که حامل پرچم لیبریاست بلافاصله به «گلف اسکای» تغییر نام داد و برای بارگیری نفت رهسپار سواحل ایران شد؛ اما مقام‌های آمریکایی که این معامله را رصد می‌کردند مبلغ ۱۲ میلیون و ۳۴۰هزار دلار پرداخت‌شده را ضبط کردند و این نفتکش نیز در حال حاضر در خلیج عمان توقیف است.

حداکثر مجازات برای جرائم یادشده ۲۰ سال زندان است.

گزارشی درباره محل فعلی امیر دیانت ۵۵ ساله و کامران تاجمیری ۴۲ ساله منتشر نشده است.

واکنش ایران

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه واشینگتن پست از این اقدام آمریکا «همزمان با بحران کرونا» به شدت انتقاد کرد و آن را «شرم‌آور» خواند.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، به واشینگتن پست گفت: دولت آمریکا «در میانه بحران همه‌گیری جهانی کرونا که باید نگران کمک به شهروندانش و نجات آنها باشد، اما در عوض به زورگویی، تروریسم اقتصادی و ایراد اتهامات غلط علیه ایرانیان پرداخته است».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از تحریم‌های آمریکا با عنوان «زورگویی» و «تروریسم اقتصادی» یاد می‌کنند.

آمریکا از اردیبهشت ۹۷ که از برجام خارج شد سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را در پیش گرفته و تاکنون شمار زیادی از اشخاص و نهادها را تحریم کرده است.

این تحریم‌ها گاه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بوده اما عمدتا به مواردی از قبیل فروش پنهانی نفت، قاچاق سلاح و پولشویی مربوط می‌شده است.

XS
SM
MD
LG