لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

مرگبارترین روز از ابتدای همه‌گیری کرونا در آمریکا


یکی از پزشکان در بیرون از مرکز درمانی منطقه «ویکاف هایت» بروکلین، ایالت نیویورک
یکی از پزشکان در بیرون از مرکز درمانی منطقه «ویکاف هایت» بروکلین، ایالت نیویورک

روز جمعه، ۲۲ فروردین، مرگبارترین روز آمریکا طی هفته‌های اخیر بود و ایالات متحده نخستین کشور جهان شد که دوهزار جان‌باخته بر اثر کرونا ظرف یک روز را گزارش کرد.

رسانه‌ها و مراکز رصدکننده کرونا در آمریکا روز جمعه خبر دادند که طی شبانه‌روز اخیر ۳۳ هزار تن دیگر به کرونا مبتلا شده و ۲۰۱۸ تن ظرف یک روز جان باخته‌اند.

بدین ترتیب، شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده از مرز نیم‌میلیون نفر عبور کرده و شمار جان بختگان به نزدیک ۱۹ هزار تن رسیده است.

با این حال برخی ایالت‌ها از ثبات نسبی در بحران خبر داده‌اند و رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش‌بینی کرد مجموع قربانیان کمتر از برآوردها خواهد بود.

دونالد ترامپ شامگاه جمعه در کاخ سفید گفت گمان می‌کند شمار جان‌باختگان کمتر از یکصدهزار نفری خواهد بود که قبلا پیش‌بینی شده بود.

آقای ترامپ که در نشست روزانه‌اش درباره کرونا با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود این رقم زیر ۱۰۰ هزار، و شاید ۶۰ هزار تن خواهد بود، که «با اینکه همچنان غم‌انگیز است، اما کمتر از حداقلی است که پیش‌بینی می‌شد».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به اینکه آمار روزانه در حال ثبات یا حتی کاهش است، به وضعیت ثبات در ایالت‌های نیواورلئان، لوئیزیانا و میشیگان اشاره کرد و گفت باید درباره زمان بازگشت به شرایط عادی و برداشته شدن محدودیت‌ها «دشوارترین تصمیم» زندگی‌اش را بگیرد.

شماری از سیاستمداران و همچنین رسانه‌های آمریکا از اینکه محدودیت‌ها در مقابله با کرونا بسیار دیر آغاز شد، نسبت به برداشته شدن شتابزده این محدودیت‌ها هشدار داده‌اند.

محدودیت‌های فعلی در سراسر آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی (سه هفته دیگر) وضع شده و پس از آن رئیس جمهور باید درباره تمدید یا عدم تمدید آن تصمیم بگیرد.

دونالد ترامپ در نشست خبری جمعه‌اش گفت گروه ویژه‌ای را احتمالا روز سه‌شنبه معرفی خواهد کرد که بر این موضوع تمرکز کنند و به او مشاوره بدهند.

آقای ترامپ در پاسخ به پرسش‌ها گفت این گروه ویژه مجزای از گروه ویژه دیگری است که کار مقابله با کرونا در سطح کلان را برعهده دارد.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه مدعی شد دو وزارتخانه بهداشت و امنیت ملی برآورد کرده‌اند اگر مقررات قرنطینه تمدید نشود، کرونا در فصل تابستان گسترش خواهد یافت و شمار قربانیان در آمریکا به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

مقام‌های دولت آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG