لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

آمریکا تا ساعاتی دیگر درخواست بازگشت تحریم‌های ایران را به شورای امنیت ارائه می‌کند


دولت آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر درخواست درخواست بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است مایک پومپئو، وزیر خارجه، به نیویورک سفر کند تا در دیدار با رئیس دوره‌ای شورای امنیت، درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه و در نتیجه بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رسماً ارائه کند.

در این باره دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفته بود که کشورش به بازگشت تحریم‌های معلق شده سازمان ملل علیه ایران مصمم است.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ و در حمایت از توافق هسته‌ای ایران به تصویب شورای امنیت رسید.

آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای، عضو برجام نیست اما معتقد است از آنجا که در قطعنامه ۲۲۳۱ مورد اشاره قرار گرفته، همچنان می‌تواند برای فعال‌سازی این سازوکار درخواست دهد.

با این حال طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای از جمله چین و روسیه معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند و در این زمینه اتحادیه اروپا هم با این استدلال هم‌نظر است.

در این زمینه واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنجشبه گفت که تصور نمی‌کنیم آنها دلیل و حق قانونی برای این اقدام داشته باشند و قطعاً چنین چیزی را به چالش خواهیم کشید.

وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر به روسیه و چین هشدار داده که درخواست واشینگتن از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای استفاده از مکانیسم ماشه و ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را نادیده نگیرند و تأیید کرده که کشورش در واکنش به مخالقت احتمالی چین و روسیه با این درخواست، تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

در همین حال رسانه‌های ایران خبر دادند که وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به شورای امنیت، از اعضای این شورا خواسته است که درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را رد کنند.

به گفته تلویزیون ایران، این نامه توسط نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت تحویل شده است.

تصمیم دولت آمریکا در مورد درخواست بازگشت تحریم‌های ایران، در پی عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران در شورای امنیت صورت می‌گیرد.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر امسال پایان می‌یابد. دولت آمریکا تاکید کرده اجازه نمی‌دهد که تهران قادر به خرید و فروش و تجارت سلاح شود، و بتواند جنگ‌افزارهای پیشرفته به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در خاورمیانه ارسال کند.

XS
SM
MD
LG