لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

وزیر دفاع آمریکا: برای مقابله با ضربه ایران به قوانین بین‌الملل در حال مذاکره با متحدانمان هستیم


وزیر دفاع آمریکا گفته است ایران در حال تضعیف نظم مبتنی بر قوانین بین‌الملل است
وزیر دفاع آمریکا گفته است ایران در حال تضعیف نظم مبتنی بر قوانین بین‌الملل است

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، با اشاره به «ضربه ایران» به قوانین بین‌المللی گفت ایالات متحده برای چگونگی واکنش به حملات اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان، در حال مذاکره با متحدان خود است.

آقای اسپر شامگاه دوشنبه، ۲۵ شهریور، در پیام‌هایی توئیتری نوشت از جلسه‌ای می‌آید که مقام‌ها و کارشناسانی از وزارت دفاع و دیگر نهادها دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهور آمریکا، را در جریان آخرین تحولات در این زمینه قرار دادند.

رئیس پنتاگون همچنین اعلام کرد تیمی از نهادهای مختلف آمریکا در همکاری با کشورهای متحد در حال کار برای چگونگی «رویارویی با این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم مبتنی بر قوانین بین‌الملل که ایران در حال ضربه زدن به آن است» هستند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که در روزهای اخیر با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، و نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق، گفت‌وگو کرده است.

ریک پِری، وزیر انرژی آمریکا نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه کشورهای منطقه خاورمیانه ایران را «همسایه‌ای دیوانه» می‌بینند گفت این کشورها باید با تشکیل ائتلافی، در برابر اقدامات «شرورانه» ایران بایستند.

حملات بامداد شنبه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بیش از پنج‌ونیم میلیون بشکه نفت از تولید روزانه این کشور کاسته و قیمت نفت در بازارهای جهانی را در روز دوشنبه حدود ۱۰ درصد افزایش داد.

حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان را برعهده گرفته‌اند.

شماری از مقام‌های آمریکایی این حمله را به ایران نسبت داده‌اند.

جمهوری اسلامی دست داشتن در این حملات را رد کرده است اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت: آنها در ماجرای سقوط پهپاد آمریکایی هم یک «دروغ بزرگ» گفتند.

او همچنین در توییت دیگر نوشت با وجود اینکه آمریکا تولید کننده اول انرژی جهان است و به نفت و گاز خاورمیانه احتیاج ندارد ولی به «هم‌پیمان‌های خود» کمک خواهد کرد.

آقای ترامپ پیش از این گفته بود «دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم ... اما منتظریم پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد».

یک مقام ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده روز یک‌شنبه، ۲۴ شهریور، به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که معتقد است ایران با استفاده از بیش از ۱۰ موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خود باعث تخریب بخشی از تأسیسات نفتی در مرکز عربستان شده است.

منبع: توییتر، سی‌ان‌ان، ای‌بی‌سی، گزارش‌های رادیو فردا /ر.ح /ج
XS
SM
MD
LG