لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

وزارت خارجه آمریکا: حکومت ایران مملو از «فاسدان ریاکار» است


حساب توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا، رهبر ایران را متهم کرده که حتی «املاک اقلیت‌های دینی را می‌بلعد» و در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌دهد.
حساب توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا، رهبر ایران را متهم کرده که حتی «املاک اقلیت‌های دینی را می‌بلعد» و در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌دهد.

همزمان با نهم دسامبر، روز جهانی «مبارزه با فساد»، حساب توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا با نام بردن از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نوشت که این حکومت «مملو است از افراد فاسد ریاکار».

حساب توئیتری «آمریکا در فارسی»، در یکی از توئیت‌هایش با انتشار تصویری از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره «میلیاردها دلاری» که در اختیار او و معاف از مالیات است نوشت که او حتی «املاک اقلیت‌های دینی را می‌بلعد» و در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌دهد.

نهادها و بنگاه‌های اقتصادی زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای ثروتی انبوه دارند و بیشتر آنها از پرداخت مالیات معاف هستند.

خبرگزاری رویترز چند سال پیش با انتشار گزارشی تحقیقی درباره یکی از این نهادها، به نام «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام»، نوشت که میزان دارایی‌های این ستاد «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود که حدود چهل درصد بیشتر از صادرات نفتی ایران در آن زمان و بیش از تمام ثروت اندوخته شاه سابق است.

رویترز نوشته بود: «کنترل این امپراتوری عظیم اقتصادی تنها دست یک نفر، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای است».

صفحه «آمریکا در فارسی» در توئیت دیگری با انتشار تصویری از ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم، به لقب معروف او «سلطان شکر» اشاره کرده و نوشته است که «او با پر کردن بازار با شکر وارداتی گران‌قیمت، ایرانی‌ها را از کار بیکار کرد و میلیون‌ها دلار سود کرد».

در دهه‌های اخیر از آیت‌الله مکارم شیرازی در ایران به طور غیر رسمی به عنوان «سلطان شکر» یاد شده است. با این حال دفتر او در مرداد ۹۶ اعلام کرد که ماجرای «داماد تاجر آیت‌الله به نام مدلّل» صحت ندارد.

با این حال حذف تعرفه واردات شکر در سال ۸۵ و در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، یعنی زمانی که تولید شکر در داخل ایران به مرحله «خودکفایی» رسیده و نیازی به واردات نبود، بحث‌هایی را درباره «رانت» و سود میلیاردی واردکننده اصلی این کالا مطرح کرد.

پس از شهرت آیت‌الله مکارم شیرازی به دست داشتن در واردات شکر، برخی از رسانه‌های اصولگرایان، از جمله وبسایت «بازتاب»، در سال ۹۰ با انتشار گزارش‌هایی، فرد دیگری را به عنوان «سلطان شکر» معرفی کردند. با این حال، یک سال بعد گزارش شد که نام این فرد محمدرضا یوسفی بوده و درگذشته است.

حدود دو سال پیش نیز در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو» هیچ یک از میهمانان اقتصادی حاضر نشدند در برابر اصرار مجری، نام «سلطان شکر» را فاش کنند.

حساب توئیتری «آمریکا در فارسی» همچنین به صادق محصولی، وزیر کشور و وزیر رفاه در دولت محمود احمدی‌نژاد، اشاره کرده و او را «سردار میلیاردر» خوانده است که «مهارت خاصی در دریافت قراردادهای ساختمانی و نفتی پرسود از شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران» داشته و «اکنون میلیاردها ثروت دارد».

رضا قریشی، استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه ستاکتون آمریکا، می‌گوید انتشار توئیت‌های وزارت خارجه آمریکا دست‌کم در دوران پس از جنگ سرد چندان سابقه نداشته است.

آقای قریشی در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به اینکه نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان شفافیت بین‌المللی، پیش از این به رتبه ایران در رده‌بندی فساد در کشورهای مختلف اشاره کرده بودند گفت: اما در این گزارش‌ها نام فردی خاص ذکر نمی‌شد.

لینک مستقیم


این استاد اقتصاد سیاسی همچنین با تأکید بر اینکه «قبل از انقلاب هم اقتصاد ایران تر و تمیز نبود» گفت: «ترک مخاصمه ایران با آمریکا هزار خوبی دارد: هزارمین‌اش اینکه این‌گونه توئیت‌های وزارت خارجه آمریکا قطع شود».

به نوشته توئیتر وزارت خارجه آمریکا، «روز مبارزه با فساد» برای ایرانیان که «حکومت‌شان مملو است از افراد فاسد ریاکار» روزی‌ست پر از ناامیدی.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۳ روز نهم دسامبر را «روز جهانی مبارزه با فساد» نام‌گذاری کرده و نسبت به تهدیدهایی که وجود فساد در برخی کشورها بر روی ثبات و امنیت می‌گذارد هشدار داده است.

با استفاده از توئیتر آمریکا در فارسی، وبسایت سازمان ملل، فارس و رادیو فردا / ج/ک.ر
XS
SM
MD
LG