لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

اوکراین: روایت خطای انسانی را نمی‌پذیریم، ایران باید توضیح بدهد و غرامت بپردازد


دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین

وزیر خارجه اوکراین با اعلام اینکه روایت جمهوری اسلامی مبنی بر «وقوع خطای انسانی» در سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ را نمی‌پذیرد٬ گفت ایران قول داد برای بحث درباره پرداخت غرامت، هیأتی را به کی‌یف اعزام می‌کند؛ معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفر یک هیأت به اوکراین را تایید کرد.

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، روز سه‌شنبه ۳۱ تیر در توئیترش نوشت که طرف ایرانی پذیرفته است «برای بحث درباره غرامت»، هفته آینده نمایندگانی را به اوکراین بفرستد.

آقای کولِبا با تأکید بر اینکه این دیدار برای پیشرفت و همچنین تحقق عدالت «بسیار مهم» است نوشت: انتظار دارم طرف ایرانی در هفته جاری زمان سفر و اعضای هیأت را مشخص کند.

همزمان با انتشار این توئیت، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم تایید کرد که هیأتی از ایران روزهای هشتم و نهم مرداد به اوکراین سفر خواهد کرد.

محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی، به خبرگزاری ایرنا گفت که ریاست این هیأت را وی برعهده خواهد داشت و «به هر صورتی که توافق انجام شود، خسارت هم پرداخت می‌شود».

این مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی در عین حال با ادعای اینکه «هیچ وقت دنبال این نبودیم که چیزی از این موضوع پنهان باشد»، از «اظهارات غیرسازنده» کشورهای دیگر انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی شش ماه بعد از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن شد، نهایتا روز جمعه ۲۷ تیرماه جعبه‌های سیاه این هواپیما را برای دسترسی به اطلاعات آن به فرانسه فرستاد.

در هفته‌های اخیر، سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارشی از رویدادهای منجر به شلیک موشک به سوی هواپیمای مسافربری منتشر کرد که تکرار اظهارات پیشین مقام‌های سپاه پاسداران بود و بر «وقوع خطای انسانی» تأکید داشت.

با این حال وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه گفت چنین روایتی که «خطای انسانی» را عامل سرنگون کردن هواپیما می‌داند نمی‌پذیرد.

دمیترو کولِبا صبح سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: ایران باید با جزئیات توضیح بدهد چه پیش آمد. «در جهان مدرن، ساقط کردن هواپیما فراتر از قدرت یک نفر است؛ حتی اگر آن یک نفر بشدت زیرک، با استعداد و سرشار از انگیزه‌های شرورانه باشد».

وزیر خارجه اوکراین همچنین تأکید کرد کشورش می‌خواهد جزئیات را درباره ساقط کردن هواپیمای غیرنظامی صلح‌آمیز بداند «و چرا هواپیمای اوکراینی، و نه دیگر هواپیماهایی که آن زمان در آسمان ایران بودند؟»

دانلود کردن داده‌های دو جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از چند روز پیش در فرانسه و با حضور نمایندگان کشورهای مرتبط با این هواپیما در جریان است و آن چنان که معاون وزیر خارجه ایران گفته است، دو تا سه روز دیگر به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG