لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

سازمان ملل حمله موشکی منتسب به حوثی‌ها به مرکز یمن را محکوم کرد


مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن
مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن

سازمان ملل روز یکشنبه حمله موشکی به یک پادگان نظامی دولتی در مرکز یمن را که به کشته شد ده‌ها تن انجامید، محکوم کرد. رویترز می‌نویسد که این حمله موشکی می‌تواند روند شکننده سیاسی برای برقرار آرامش در یمن پس از جنگی پنج ساله را به خطر اندازد.

حمله موشکی شامگاه شنبه، مسجد استقبال واقع در پادگان آموزشی در مأرب، شهری که در کنترل نیروهای وفادار به رئیس‌جمهور عبد ربه منصور هادی است را هدف قرار داد، آن هم در شرایطی که ساکنان محل برای برگزاری نماز در این مسجد گرد آمده بودند.

رویترز به نقل از ارتش دولتی یمن می‌نویسد که این حمله که ناشی از پرتاب موشک بالیستیک توسط شورشیان حوثی بوده، ۷۹ کشته و ۸۱ زخمی به جا گذاشته است.

همزمان خبرگزاری رسمی یمن به نقل بیانیه وزارت خارجه این کشور، شمار کشته‌شدگان را بیش از یکصد تن اعلام کرده است.

اما در حالی که دولت یمن اعلام کرده این حمله تأکید می‌کند که بی هیچ شکی حوثی‌ها تمایلی به برقراری صلح ندارند، رویتز می‌نویسد که حوثی‌ها حاضر به پذیرش مسئولیت این حمله نشده‌اند.

در همین حال، مارتین گریفیث فرستاده سازمان ملل در امور یمن، این حادثه و دیگر حملات رو به افزایش زمین و هوایی در دیگر نقاط یمن را محکوم کرده است.

رویترز به نقل از آقای گریفیث نوشته است که پیشرفت برای کاهش تنش‌ها در یمن که به سختی به دست آمده بسیار شکننده است و اقداماتی اینچنین می‌تواند مسیر پیشرفت را تغییر دهد.

یمن نزدیک به پنج سال است که صحنه نزاع بین شورشیان حوثی مورد حمایت ایران و دولت عبد ربه منصور هادی است. حوثی‌ها اواخر سال ۲۰۱۴، صنعا پایتخت یمن را از کنترل دولت قانونی این کشور خارج کرده و پس از آن در بهار سال ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، با هدف حمایت از دولت آقای هادی وارد جنگ داخلی این کشور شد.

سازمان ملل در تلاش است که روند گفت‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن را احیا کند، و همزمان عربستان سعودی نیز از اواخر تابستان امسال، با هدف کاهش تنش‌ها، گفت‌وگوهایی غیر رسمی با حوثی‌ها برگزار کرده است.

رویترز می‌نویسد که جنگ پنج ساله یمن، به کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مردم این کشور انجامیده و میلیون‌ها تن را به قطحی و گرسنگی سوق داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG