لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

ناکامی انتخاباتی حزب پوتین در مسکو


انتخابات یکشنبه در ۸۳ منطقه و شهر روسیه برگزار شد
انتخابات یکشنبه در ۸۳ منطقه و شهر روسیه برگزار شد

نتایج انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ مسکو نشان‌دهنده ناکامی انتخاباتی حزب «روسیه متحد»، حزب ولادیمیر پوتین، در پایتخت روسیه است.

انتخابات شوراها و شهرداری‌های روسیه که روز یکشنبه، ۱۷ شهریور، در مسکو و چند شهر دیگر روسیه برگزار شد نخستین انتخابات پس از موج گسترده‌ اعتراض‌های مردم در این کشور بود.

در این انتخابات که در ۸۳ منطقه و شهر برگزار شد، حزب «روسیه متحد» به جز شهر مسکو در بقیه نقاط کارنامه موفقی داشت.

نتایج رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده اما با پایان شمارش آرا اعلام شد که حزب پوتین در شهر مسکو از ۴۵ کرسی موفق به کسب ۲۶ کرسی شده است.

این حزب با همین تعداد کرسی نیز کماکان اکثریت را در شورای شهر مسکو در دست خواهد داشت ولی با توجه به شکست احزاب متحدش در انتخابات شهر مسکو، این تعداد کرسی کاهش معناداری نسبت به دوره قبل محسوب می‌شود.

حزب روسیه متحد در دوره قبل ۲۸ کرسی را در اختیار داشت و ده کرسی دیگر هم در اختیار چهره‌های نزدیک به پوتین بود.

از سوی دیگر، آندره‌ی متلسکی، رهبر حزب روسیه متحد، موفق به کسب رأی کافی برای ورود به شورای شهر مسکو نشد.

انتخابات در شهر مسکو با استقبال اندکی مواجه شد و تنها ۲۲درصد از واجدان شرایط به پای صندوق‌های رأی رفتند.

در انتخابات شهر مسکو، «حزب کمونیست» موفق به کسب ۱۳ کرسی شد که نسبت به سال ۲۰۱۴ که دارای ۵ کرسی بود، موفقیت قابل توجهی محسوب می‌شود. «حزب یابلوکو» که از مخالفان سرسخت دولت پوتین است، نیز توانست ۳ کرسی در شورای شهر مسکو به دست آورد. دیگر حزب مخالف پوتین یعنی «روسیه عادل» نیز ۳ کرسی به دست آورد.

با وجود ناکامی انتخاباتی حزب پوتین در مسکو، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت عملکرد این حزب در مجموع خوب بود و حزب «رهبری سیاسی» خود را نشان داد.

در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار تن در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده و همچنین در اعتراض به فساد در خیابان‌های مسکو و برخی شهرهای دیگر روسیه دست به راه‌پیمایی زدند. این اعتراضات از نظر شمار راه‌پیمایان طی دست‌کم هشت سال گذشته بی‌سابقه بود.

طی مجموعه اعتراضات تابستان پلیس دست‌کم دو هزار نفر را بازداشت کرد که ده‌ها تن از آن‌ها با محکومیت‌های نقدی یا زندان روبه‌رو شده‌اند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان و محکومان اعتراضات را داوطلبان نامزدی در انتخابات تشکیل می‌دادند.

در انتخابات روز یکشنبه گزارش‌هایی درباره تخلفات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بر اساس ویدئوهای منتشر شده، برخی رأی‌دهندگان چند برگه رأی داشتند.

در همین حال، دولت روسیه شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک را به مداخله در انتخابات متهم کرد و گفت این شرکت‌ها درخواست دولت برای حذف برخی تبلیغات را رد کرده‌اند. گوگل و فیس‌بوک اتهام دخالت در انتخابات روسیه را رد کرده‌اند.

حاشیه دیگر انتخابات مربوط به برگزاری انتخابات در شبه‌جزیره کریمه بود که دولت روسیه سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تاکید بر اینکه شبه‌جزیره کریمه متعلق به اوکراین است، گفت این اتحادیه انتخابات برگزارشده در این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد.

منبع: گزارش رادیو اروپای آزاد؛ ر.ح / ج
XS
SM
MD
LG