لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

آمارهای انجمن جهانی فولاد درباره کاهش رشد تولید در ایران و ادعای جمهوری اسلامی


بنابر آمارهای رسمی وزارت صنعت ایران، تولید فولاد در کشور در سه ماهه ابتدایی امسال به ۶.۱ میلیون تُن رسید
بنابر آمارهای رسمی وزارت صنعت ایران، تولید فولاد در کشور در سه ماهه ابتدایی امسال به ۶.۱ میلیون تُن رسید

در حالی که آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد رشد تولید فولاد در ایران از سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد کاهش یافته است، یک سازمان دولتی در ایران با استناد به همین آمار مدعی شده که در هفت ماه گذشته ایران بیشترین رشد تولید فولاد را «در بین ۶۰ کشور جهان» داشته است.

روابط عمومی سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) روز یکشنبه، سوم شهریور، به نقل از انجمن جهانی فولاد گزارش داد که تولید فولاد ایران در هفت ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی رشدی ۶.۴ درصدی داشته که «در بین ۶۰ کشور جهان بالاترین میزان رشد از آن خود کرده است».

اما آنچه که آمارهای رسمی انجمن جهانی فولاد نشان ‌می‌دهد تنها شش ماهه ابتدایی سال جاری است و حاکی است که آهنگ رشد تولید فولاد ایران در آستانه خروج آمریکا از برجام در ماه مه پارسال (اردیبهشت) تاکنون از سرعت افتاده است و با تلاطم مواجه شده است.

آمارهای این نهاد بین‌المللی حاکی است که تولید فولاد ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ با رشدی متوالی از حدود ۱۰ میلیون تن به ۱۶.۳ میلیون تن رسید، اما در سال ۲۰۱۵ به ۱۳.۱ میلیون تن کاهش یافت.

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تولید فولاد کشور اوج گرفت و به ترتیب به نزدیک ۱۸ میلیون، ۲۱.۲ میلیون و ۲۵ میلیون تن رسید.

تولید سالانه فولاد خام ایران طی دهه‌های گذشته (منبع: انجمن جهانی فولاد)
تولید سالانه فولاد خام ایران طی دهه‌های گذشته (منبع: انجمن جهانی فولاد)

اما از ابتدای پارسال آهنگ رشد تولید فولاد ایران فروکش کرده است. ایران در شش ماه ابتدایی سال جاری کلا ۱۲ میلیون و ۷۸۸ هزار تن تولید فولاد داشته است. این رقم در کل دوازده ماه پارسال ۲۵ میلیون تن بود و آمارها نشان میدهد که تغییر چندانی در میزان تولید فولاد ایران اتفاق نیفتاده است.

تولید ماهانه فولاد ایران از ابتدای پارسال تا ماه ژوئن سال جاری (منبع: انجمن جهانی فولاد)
تولید ماهانه فولاد ایران از ابتدای پارسال تا ماه ژوئن سال جاری (منبع: انجمن جهانی فولاد)

البته با توجه به افت تولید فولاد ایران در ماههای ابتدایی پارسال، تولید شش ماهه فولاد ایران نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما این در واقع نه به خاطر رشد تولید امسال، بلکه افت تولید نیمه اول پارسال بوده است.

تولید ماهانه فولاد در جهان طی شش ماهه سال ۲۰۱۹ به‌طور متوسط حدود ۱۵۴ میلیون تن بوده که نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۵ درصد رشد داشته است.

بر خلاف ادعای سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران رشد تولید فولاد بسیاری از کشورها در نیمه اول امسال بالاتر از ایران بوده است. برای نمونه رشد تولید آرژانتین ۱۰ درصد بوده است.

آنچه که آمارهای رسمی وزارت صنعت نشان می‌دهد، تولید فولاد ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی با ۶.۵ درصد افزایش به ۶.۱ میلیون تن (کمی بیش از ۲ میلیون تن در ماه) رسیده است. البته این رقم نسبت به متوسط تولید ماهانه پارسال افزایشی نشان نمی‌دهد و افت تولید بهار پارسال موجب این رشد شده است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال بخش فولاد و معدن ایران را تحریم کرد.

منابع: انجمن جهانی فولاد، ایمیدرو، وزارت صنعت و رادیو فردا؛ ف.ق‎/ ج
XS
SM
MD
LG