لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

تعهد هشت میلیارد دلاری شماری از کشورهای جهان برای تولید واکسن کرونا


تصویر یک یاخته عامل بیماری کرونا، با نام علمی «سارس-کوو-۲»، زیر میکروسکوپ الکترونیک
تصویر یک یاخته عامل بیماری کرونا، با نام علمی «سارس-کوو-۲»، زیر میکروسکوپ الکترونیک

رهبران و مقام‌های ارشد شماری از کشورها روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در جلسه‌ای اینترنتی ضمن تعهد به تأمین حدود هشت میلیارد دلار برای تولید تست‌های دقیق، واکسن و داروهای کرونا، تأکید کردند که این فقط آغاز راه است و چندین برابر این مبلغ لازم است.

این جلسه به ابتکار اتحادیه اروپا برگزار شد و هدف از آن تشکیل ائتلافی جهانی برای تولید واکسن و بالا بردن سیستم ایمنی انسان‌ها و همچنین جمع‌آوری دست‌کم حدود هشت میلیارد دلار برای این کار اعلام شده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در ابتدای این نشست اینترنتی گفت: فعلا به دنبال جمع‌آوری ۷.۵ میلیارد یورو هستیم اما مبلغ مورد نیاز بسیار بیش از این است.

آقای گوترش گفت: تمامی افراد در تمامی نقاط دنیا باید به تست‌های بهتر، واکسن و دارو دسترسی داشته باشند و برای این کار «احتمالا به پنج برابر این مبلغ نیاز داریم».

اورسولا فُن دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز در این نشست گفت: واقعیت این است که باید با این ویروس کنار بیاییم مگر اینکه به واکسن آن دست یابیم.

خانم فُن دِر لاین همچنین گفت که اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو از این مبلغ را تأمین می‌کند.

در نشست روز دوشنبه شماری از رهبران و مقام‌های ارشد اروپایی، کشورهای استرالیا، کانادا، عربستان سعودی، ژاپن، آفریقای جنوبی و ترکیه و همچنین سفیر چین در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

آمریکا و روسیه اصلی‌ترین غایبان این نشست بودند و برخی سخنرانان از غیبت این دو کشور انتقاد کردند.

در بین کشورهای اروپایی بالاترین مبلغ وعده داده شده به نروژ اختصاص داشت.

ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، در این نشست گفت کشورش پرداخت یک میلیارد دلار را متقبل می‌شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز با تأکید بر اینکه «در حال مسابقه با زمان هستیم» گفت کشورش مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو به این برنامه اختصاص می‌دهد.

بوریس جانسون، نخست‌‌وزیر بریتانیا، نیز در سخنانش تأکید کرد مسابقه برای ساخت هرچه سریع‌تر واکسن «نه رقابت بین کشورها، بلکه فوری‌ترین اهتمام مشترک در طول عمرمان» است.

از بین سایر کشورهایی که پرداخت مبالغی را به اجرای این برنامه متعهد شدند می‌توان به ژاپن (۷۵۰ میلیون یورو)، آلمان (۵۲۵ میلیون یورو)، ایتالیا و اسپانیا (هرکدام ۱۰۰ میلیون یورو)، هلند (۱۹۲ میلیون یورو) و اسرائیل (۶۰ میلیون دلار) اشاره کرد.

بنابر طرح اولیه، قرار است پس از جمع‌آوری کمک‌ها مبلغ چهار میلیارد یورو به تحقیقات ساخت واکسن، حدود دو میلیارد یورو به تولید دارو و ۱.۵ میلیارد یورو به ساخت تست‌ها اختصاص یابد.

کشورهای جهان تاکنون ابتلای ۳.۶ میلیون نفر و جان باختن حدود ۲۵۰ هزار تن بر اثر کرونا را گزارش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG