لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

ایران می‌گوید در شرایط فعلی، گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای را اجرا خواهد کرد


تصویری از تأسیسات کوچک اتمی در نمایشگاهی در استان کردستان
تصویری از تأسیسات کوچک اتمی در نمایشگاهی در استان کردستان

یک روز پس از آنکه حسن روحانی اعلام کرد اگر مذاکرات با اروپا به نتایج مثبتی نرسد ایران اقدام به اجرای مرحله سوم از کاهش تعهدات برجامی‌‌اش می‌کند، محمدجواد ظریف گفته است در شرایط فعلی، کاهش تعهدات اجرا خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۱۲ مرداد در خبرگزاری «خانه ملت» منتشر شد گفت: «گام سوم کاهش تعهدات برجامی در شرایط فعلی اجرا خواهد شد و تنها حق جمهوری اسلامی است که در باره اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم بگیرد».

آقای ظریف با اشاره به اینکه «برخی کشورهای عضو ۴+۱» از جمهوری اسلامی خواسته‌اند اجرای گام سوم را لغو کند گفت: تصمیم در این باره در اختیار جمهوری اسلامی است و «حتما اگر تعهدات طرف‌های خارجی برجام اجرا نشود این گام در امتداد اقدامات قبلی برداشته خواهد شد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، دو روز پیش‌تر در سخنرانی‌اش در تبریز گفته بود: «ممکن است در هفته‌های آینده به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم؛ اگر نرسیم گام سوم را هم محکم بر می‌داریم».

آقای روحانی همچنین تصریح کرده بود که پیشنهادهای ارائه‌شده تاکنون «متوازن» نبوده و «ما نپذیرفته‌ایم».

ایران اردیبهشت‌ماه امسال با تعیین ضرب‌الاجلی شصت روزه به دیگر طرف‌های برجام، اعلام کرد که تعهدات هسته‌ایش را گام به گام کاهش خواهد داد مگر آن‌که تهران امکان فروش نفت خود و مبادلات بانکی را داشته باشد.

گام نخست ایران عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی‌شده بود و گام دوم عبور از سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد اورانیوم. این اقدامات انتقاد اتحادیه اروپا را به دنبال داشت که خواستار پایبندی ایران به همه تعهدات هسته‌ایش است. روسیه نیز تاکید کرده که این امر کمکی به ایران نمی‌کند.

کشورهای اروپایی با تأکید بر اینکه هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند، به ایران هشدار داده‌اند به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد و دو گام اخیر را لغو کند.

مقام‌های آمریکا نیز جمهوری اسلامی را به «باج‌خواهی هسته‌ای» متهم کرده و خواستار «واکنش بین‌المللی» به آن شده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی چند روز پیش نیز تهدید کرده بود اگر اروپا «اقدامی عملی» نکند، گام سوم کاهش تعهدات برجامی اجرایی خواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدجواد ظریف در مصاحبه‌اش با «خانه ملت»، گفته‌اند که کاهش تعهدات هسته‌ای ایران «در چارچوب برجام بوده است».

منابع: خانه ملت، رویترز و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG