لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

مشاور مکرون: حامل هیچ پیامی از آمریکا برای تهران نیستم


دیدار روز چهارشنبه امانوئل بن، مشاور رئیس جمهور فرانسه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
دیدار روز چهارشنبه امانوئل بن، مشاور رئیس جمهور فرانسه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده از تهران، مشاور رئیس جمهور فرانسه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که به عنوان میانجی به ایران سفر نکرده و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیست.

آن طور که در گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران آمده است، امانوئل بن روز چهارشنبه، ۱۹ تیر، در این دیدار گفت: «من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.»

وی اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به دنبال «دستیابی به ابتکارات مشترک» برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در این دیدار اعلام کرد که «برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای راهبرد غیرقابل‌تغییر» جمهوری اسلامی است.

سفر مشاور رئیس‌ جمهوری فرانسه به تهران پس از گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور این کشور با روسای جمهور ایران و آمریکا و همچنین مطرح شدن موضوع حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران انجام می‌شود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی پیشنهادی را به طور رسمی درباره حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران دریافت نکرده و «من هم موضوعاتی نظیر فریز در برابر فریز را شنیده‌ام».

بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور فرانسه طرحی را با نام «انجماد در مقابل انجماد» مطرح کرده که بر اساس آن ایران از اقدامات خود درباره افزایش غنی‌سازی دست بکشد و آمریکا نیز معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا کند.

حسین علیزاده، دیپلمات سابق، در یادداشتی در رادیوفردا این طرح را چنین توضیح داده است: «در این پیشنهاد لازم نیست آمریکا به برجام بازگردد، هم‌چنان که ایران نیز لازم نیست از کاهش تعهدات خود دست بشوید، بلکه هر دو برای دوره‌ای کوتاه اقدامات خود را منجمد می‌سازند. آمریکا تحریم‌های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی منجمد می‌سازد و در مقابل ایران نیز روند بازنگری در تعهداتش را منجمد می‌کند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز گفت که مشخص نیست مشاور رئیس جمهور فرانسه در دیدار با او در عصر روز چهارشنبه چه موضوعاتی را مطرح می‌کند اما «موضع ما مشخص است».

وی با بیان این که «هیچ گاه تحت فشار مذاکره امکان‌پذیر نیست»، افزود که باید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران متوقف شود و «پس از آن برای اجرای برجام می‌توان صحبت کرد».

مقامات ایران شرط لغو همه تحریم‌ها را برای حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران مطرح کرده‌اند.

در مقابل آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران را برای دستیابی به توافق تازه موشکی، هسته‌ای و تعریف نقش تهران در منطقه را دنبال می‌کند، می‌گوید که تا زمان تغییر رفتار ایران به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG